Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 145 Express

145 Express

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

145 Express

Inläggav ClassicVolvoShop » 2006-11-18 18:59

Hej alle!

I min samling av gamla Volvo'er - är jag mycket glad för min 1971 Express Van. - Ja, Van! - det vil säga: Vad ni i Sverige ville kalla \"lastbil\"-registrerat - altså utan baksäte - dock med glas rundt, så inte \"skåpvagn\".

Men - i DK finns väl knappast 3 körbare Express'er! - Hur är det i Sverige? - Känner ni til Express utan baksäte?

Min Express är fullt körbar - men för tidan (dom sidsta par år) har jag samlat ihop delar til en total-renovering i endast original/NOS delar.

Jag vet der finns en Express klub - men vet 140-klubben hur många som finns kvar i Sverige?
Användarvisningsbild
ClassicVolvoShop

Inläggav withnail » 2006-11-19 18:10

Jovars, Express-lastbil (utan baksäte) finns men är inte vanliga idag.

De flesta fick slita hårt för bl a Televerket, Domänverket och skogsbolagen i norrland, det naturliga urvalet har därmed gjort att många skrotades under 80- & 90-talet.

Hur många exakt som finns kvar går tyvärr inte att svara på utan att betala det svenska Vägverket stora summor pengar för uppgifterna.
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
Användarvisningsbild
withnail

Inläggav Stålsmeden » 2006-11-19 21:14

Något som måste vara ännu ovanligare är väl express med täckta sidor? Jag har aldrig sett någon. :(
Stålsmeden

Återgå till Original