Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Absolut jungfrulig B20 - Fabriksny och ostartad!!

Absolut jungfrulig B20 - Fabriksny och ostartad!!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Absolut jungfrulig B20 - Fabriksny och ostartad!!

Postby Wendel » 2010-09-16 10:16

Hejsan!

Jag har kommit över en sprak ny B20 och nu vet jag knappt vad jag ska göra med den... :D

Tanken var att få tag på en bättre begagnad B20 med 8-bultad vev för att användas som trimningsgrund.
Och det slutade med en sprak ny och ostartad motor, komplett med förgasare, koppling etc. Det är en
(troligtvis) -75:a med förstärkt block & topp. Har bara sett den ännu, ska hämtas hem nu på lördag så jag
har inte fullständig koll på motornummer etc än. Motorn är konserverad och har varit förvarad inomhus i
alla år så den är ju helt magiskt fin :wink:

Min tanke är att blocket skall borras till 92mm (2,1L) och vevaxeln skall strokas till slagl. 85 mm. Diverse
saker behålls och resten skall säljas av. Men samtidigt känns det lite som ett helgerån.... vad gör jag??!!

Kom gärna med era tankar kring detta delikata I-landsproblem!

Mvh/Thomas
Wendel

Re: Absolut jungfrulig B20 - Fabriksny och ostartad!!

Postby Gunnar S » 2010-09-16 13:13

Grattis!!

Egentligen skulle en sådan pjäs behållas i sitt nuvarande skick och eventuellt monteras i nåt muséiföremål. Vidare borde din maskin vara värd en del pengar i rätta kretsar.

Å andra sidan vore det ju häftigt att bygga enligt dina planer kring trimning osv.
Å tredje sidan: När man ska borra, trimma och belasta en motor på ett annat sätt än som var tänkt från fabrik så är det optimala att utgå från ett block som varit i drift ett antal tusen mil. Det har då utsatts för temperaturväxlingar mellan varmt & kallt som gjort att ev. spänningar gått ur materialet. Gjutningen har "stannat" och man ska inte behöva råka på några överraskningar senare, när man börjar belasta motorn. Det brukar avrådas från att använda spritt nya block när man ska borra över standard ÖD.

Det du egentligen behöver är ett 8-bultat block och ett sånt kan man ju hitta lite varstans.

Men det är du som tar beslutet.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Wendel » 2010-09-16 13:33

Tack!

ja det där med att trimma/borra etc bör göras i grejer som gått ett tag har jag
både läst och hört om förut - ett nog så viktigt argument att beakta. Och visst
kan man få tag i såna underdelar för en rimlig peng.

Som sagt, motorn bör ju vara värd en hel del om man hittar rätt köpare med tanke
på att allting i och runtom motorn är sprillans nytt!

Hmmm, det tål att tänkas på en del detta :wink:

Tack för dina tankar Gunnar.

Mvh/Thomas
Wendel

Postby Daniel » 2010-09-16 15:06

Lägg ut den på annons för ett pris du tycker är lämpligt. Sedan är det bara att vänta på rätt köpare. Detta förutsätter visserligen att du inte är i akut behov av pengar för att köpa en annan motor.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby 144 DL » 2010-09-16 19:08

Funderar på det här med "ostartad". Nog har väl alla motorer blivit provkörda i motorfabriken? Eller blev exempelvis försvarets motorer, de som lagrades i diverse förråd, enbart ihopsatta och aldrig startade?
144 DL

Postby Per Helgesson » 2010-09-16 22:02

Ställ den i vardagsrummet bredvid TVn. Om det bara är skit på Tvn kan man ju stänga av och glo på nåt annat trevligt istället!
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Postby Gunnar S » 2010-09-16 22:39

Per Helgesson wrote:Ställ den i vardagsrummet bredvid TVn. Om det bara är skit på Tvn kan man ju stänga av och glo på nåt annat trevligt istället!

Bra idé!
Jag vet om en jeppe som har en Ford sidventils V8 i gillestugan. Avgaset mynnar ut genom väggen... När tv-utbudet sinar och lite djupare intryck kräves startas motorn och får sedan tuffa på tomgång medan ägaren halvligger i mörkret och njuter en god och vällagrad whisky.

En försäljning av en sån här klenod skulle kunna sluta i budgivning och innebära ett rejält tillskott till te x. semesterpengen. Prova tyska motsvarigheten till blocket eller ebay.
:wink:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Wendel » 2010-09-17 08:29

Föreslog för sambon att hon slipper mitt eviga tjat om braskaminen om
vi ställer en B20 i hörnet istället, med lite tjusig spotbelysning som ger skönt
blänk och hemtrevlig stämning... döm om min förvåning när hon råvägrade :o

OK - tack för er input. Jag funderar medans jag putsar upp motorn. Inte fel det heller!

//Thomas
Wendel

Postby bodda » 2010-09-17 18:48

du får la hitta en finbil o stoppa i motorn i första uppstarten
lär bli nått alldeles extra är det inte hasse 63 som har nån video
på det ? o motorblock o trimma finns det ju överflöd av ja har väl ett 10 tal :roll:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Wendel » 2010-09-17 19:09

Har idag blivit vid en B20 -76:a som ska renoveras och trimmas. Så vad det blir av
NOS-motorn står just nu skrivet i stjärnorna. Eftersom jag inte är nån originalputte
blir det nog försäljning. Antingen orörd eller i delar. We'll see.

Trevlig helg!

//Thomas
Wendel

Postby montage » 2010-09-17 22:06

Efter allt detta prat om en motor i orört originalskick så krävs nästan bilder :). Vore synd att låta oss missa detta.
montage

Postby CarfreakRacing » 2010-09-21 09:52

Att man ej ska borra ett sprilland block osv. är enligt mig bara strunt!

Samma inkörnings belastningar blir vid standard borr som vid ÖD, gyllene regeln är att köra in motorn i lugn takt precis som en ny motor med standard dimension! Så kort och gott tycker jag att du kan borra blocket och bygga en värsting utan att ha ågren för hållbarheten!
Tänk på att borra med stressplatta bara!
CarfreakRacing

Postby Epsi » 2010-09-21 12:52

Carfreakracing, har du läst något om hur metaller reagerar? Har du någon grund i det du säger?

Personligen så håller jag med dem som påstår att det är bättre att borra ett gammalt block än i ett nytt, visserligen håller säkerligen ett nytt för de effekterna vi pratar om men då "förstör" man dammtidigt möjligheten att någon annan får ta del av en sprillans ny maskin. När det samtidigt finns pengar att tjäna på att i stället använda ett gammalt "skräpblock" så verkar det allt mer dumt att borra det nya.
En splitter ny bromsskiva har relativt lätt att slå sig medans en som har några tusen mil inte gör det i första taget. En skiva som slagit sig och som sedan svarvats plan igen slår sig i princip ALDRIG. Anledningen till detta är som tidigare nämnts att materialets struktur ändras något när det värms upp och kyls några gånger.

På 70tal och tidigt 80tal använde bmw i sina formelbilar enbart block som gått minst 20 000 mil innan dessa borrades och blev utrustade med spännande toppar och sådant, allt för att minska risken att blocken sprack vid extrem belastning eller att de hade minimala fel från gjutningen som i så fall skulle upptäckts innan de byggdes om.
Epsi

Return to Original