Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • b18 -68, går ej att starta varm

b18 -68, går ej att starta varm

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

b18 -68, går ej att starta varm

Postby fabiantholin » 2012-07-09 19:43

Min 142 från -68 har ett problem, när jag stänger av den måste jag vänta uppemot en timma alternativt rulla igång den för att kunna starta den. Det är väl högst troligt att det är något värmerelaterat (jag har bara ägt den drygt en månad, så jag bara erfarit problemet under sommarvärmen). Efter efterforskningar på detta samt amazonforumet börjar det luta mot att det antingen är något (ånglås?) med förgasaren (stromberg), eller tändspolen. Jag har bytt tänddelar (fördelarlock, rotor, brytare och kondensator) utan förbättrat resultat. Jag har även bytt tändstift och de blev helt svartsotiga efter endast fem tio mil, men det har nog inte med startproblemet att göra. Att tändspolen eller förgasaren blir för varm kan man ju förstå, men att det då går att rulla igång den fattar jag inte riktigt, men det kanske är normalt. Att det skulle vara startmotorn kan man väl utesluta eftersom den inte belastas under körning, och följaktligen borde vara lika pigg som annars. Kabelstart har inte heller hjälpt.

Det hör nog till saken att den slukar stora mängder bränsle, upp till 2 liter/milen.
En annan konstig sak är att de två senaste gångerna jag har tankat har pumpen klickat "färdigtankat" alldeles för tidigt, och jag har fått vänta lite innan jag kan fylla på mera. Fast det hör nog inte heller till problemet.

Får pröva med annan tändspole och eventuellt ta en titt i förgasaren, men jag tänkte att det kanske finns någon därute på detta eminenta forum som känner igen problemet...
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Re: b18 -68, går ej att starta varm

Postby fretchi » 2012-07-09 19:51

Det låter som om den går alldeles för fett. Prova magra ner förgasaren på justerskruven undertill och se om den uppför sig bättre sedan.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby bodda » 2012-07-09 23:39

ja du behöver väl knappast choka den kall eller ? om du har strombergare byt membranet
det räcker med ett nålstick så är det kass ,har du bakelitbrickan mellan förg o insug ?
men börja med en service på motorn
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby fabiantholin » 2012-07-09 23:53

Tack för de snabba svaren!

Nja, jag vet inte om choken behövs egentligen. Folk säger ju att man ska dra ut den när man startar så jag brukar göra det... Men jag har ingen känsla av att den gör någon skillnad...

Men jag ska kolla justerskruven. Och ett membran beställde jag faktiskt till mekonomen idag.
Ska kolla bakeliten också, om den sitter där. Som jag förstår är det någon slags värmeisolering?
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Postby Daniel » 2012-07-10 12:17

Det ska väl också sitta en liten plåt mellan förgasare och insug som går ner en bit under, som en värmesköld. Har du den?

En början kan vara att nollställa förgasaren helt. Om du inte har så skaffa Haynesbok eller Volvo originalbok. Volvos originalböcker, gröna häften, finns även online lite varstans.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby fabiantholin » 2012-07-10 12:31

Ja, skölden har jag. Samt Haynes och digitala orginalmanualer. Ska skruva på förgasaren idag med en gammal hunförtiägare.
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Postby Joe944 » 2012-07-28 11:46

Hur gick det? Fick du någon ordning på den?
Djupgrön Volvo 144 - 69
Joe944

Postby fabiantholin » 2012-07-30 13:25

Jag skruvade undertill på förgasaren, skruven var utskruvad 4 varv!!! Inte konstigt att den drog soppa... Nu går det mycket bättre, den går alltid att starta men det är fortfarande mycket svårare när den är varm. Kall startar den DIREKT. Och den drar fortfarande alldeles för mycket, runt 1.2 landsväg utan folk i. Men jag tror jag ska ta mig en titt på förgasaren. Kanske byta membran, vad vet jag - kan inget om apparaten.
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Postby Gunnar S » 2012-07-30 19:48

fabiantholin wrote:Jag skruvade undertill på förgasaren, skruven var utskruvad 4 varv!!! Inte konstigt att den drog soppa... Nu går det mycket bättre, den går alltid att starta men det är fortfarande mycket svårare när den är varm. Kall startar den DIREKT. Och den drar fortfarande alldeles för mycket, runt 1.2 landsväg utan folk i. Men jag tror jag ska ta mig en titt på förgasaren. Kanske byta membran, vad vet jag - kan inget om apparaten.

I övrigt har jag monterat in en anläggning i bilen. typ billigaste från feltema. det är riktigt sugigt ljud, men det beror nog mest på att jag har talarna löst i framrutan. får nog bli hatthyllan och/eller framdörrarna så småningom. nu hänger stereon löst ovanför handskfacket, men jag ska montera in den i frontpanelen, bara såga upp några cm.

sen ska jag också greja bälten bak och rullisar till fram. i sitta fastspänd i en reverserad babybjörn bidrar ju liksom inte till frihetskänslan...

förresten vad sägs om prisidén 3500:- för ofullbordad felsökning (inget blev bättre), byte av tänddelar (rotor, brytare, kondensor) samt olja. 4,5 timmars lågintensivt arbete. jag undrade om dom behagade skämta! "prutade" ner det till 2.200. Ligger i skärholmen om någon vill ha tips på verkstad man inte ska åka till.
:!: Vi ska inte ägna oss åt att outa enskilda, personer eller firmor, här på detta forum. Inte ens utifrån en subjektiv bedömning från en missnöjd kund är sådant ok. Jag råder dig att ganska omgående redigera ditt inlägg.

Vidare ser jag helst att du håller dig till frågan om din förgasare i denna tråd. Om du också vill skriva om Biltemas ljudanläggningar eller rullbälten (som inte fanns monterat 1968) så är det bättre att göra det i Övrigt eller varför inte starta en ny projekttråd i Showroom? Där det ju också funkar jättefint att slänga upp ett gäng bilder på härligheten.
Gör om - Gör bättre...
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2012-07-31 00:12

Gunnar, jag brukar inte öppet kritisera en Moderator, men ibland behövs det!

Det finns inga skrivna regler för det här forumet, att då rätt så strängt uppmana en användare att följa fantasiregler är ju egendomligt??
Enda felet som är gjort är ju att skriva om en ljudanläggning, han har inte pekat ut nåt företag.

Och ska man inte ens få tala om rullbälten på årsmodell 72 o äldre i originalforum , nä då har det gått för långt. Det måste väl tillhöra en originaluppgradering. Originalforumet skulle omedelbart dö om man t.ex inte får fråga om byte av skärm eller front på en 68 med högre hjulhusöppning och gälar i fronten, för det var ju inte originalmonterat på en 68, eller att sätta en dragkrok på en bil, för det var faktiskt inte originalmonterat på någon bil

Det är min mening, ta det som konstruktiv kritik!

Och bälten fanns som originaltillbehör, eller får vi inte prata om tillbehör heller??

(jag må uppfattas som gnällig nu, men jag står för det)
Amarace

Postby Gunnar S » 2012-07-31 09:24

Hej!
Trevligt att du äntligen blivit medlem i klubben. Du behövs här och allt ditt kunnande likaså.

När det gäller forumet och dess utformning:
Meningen med olika forumdelar är att man vill särskilja diskussioner om originaldelar och bilar, från sånt som har mer allmän karaktär.

Nåt annat att tänka på är att försöka renodla trådstarterna så att en inledande frågeställning kring en krånglande Stromberg 175 CD inte mynnar ut i att tråden kommer att avhandla Biltemas ljudanläggningar. Ingen är naturligtvis förbjuden att skriva om originaltillbehör eller metoder för att kapa upp radiohål, eller montering av dragkrok... Skärmar med högre hjulhuskant har, mig veterligt redan avhandlats här och är idag att betrakta som en uppdatering av originaltyp.

Min poäng är dock att vi måste vara lite konsekventa i trådstartandet. När en skribent känner att han/hon också vill delge forumet något som inte ligger i linje med trådstarten, så är det en god idé att starta en ny tråd i lämplig forumdel.

Utan att behöva gå i offentlig polemik kring min moderatorssyssla kan jag säga att det centrala i mitt inlägg rörde trådskaparens sätt att försöka skapa dramatik kring ett upplevt missnöje med en specifik bilverkstad söder om stan. Nu får du uppfatta mig som gnällig, men jag kommer inte acceptera outningar eller inlägg som ens andas känslan av att någon har möjlighet att delge massorna namn på person eller firma i ett negativt syfte.

Frågor om regler och utformning tas med fördel i den forumdel som heter Om forumet, eller via PM till mig eller Daniel.
Tillbaka till ämnet för trådstarten nu.

God fortsättning!
:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Return to Original