Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • B20 motor bluddar rycker ibland

B20 motor bluddar rycker ibland

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

B20 motor bluddar rycker ibland

Postby Sudden » 2018-10-10 18:37

Som rubriken lyder så är det bara ibland som motorn rycker och bluddrar.

Jag har provat olika fördelare, nu har jag en 123gt utan vackuum med elektronisk tänning. Jag har ”nya” tändstift(ca 12 månader) och tändkabkar rotor fördelarlock och tändspole .
Jag har provat olika förgasare enkel stromberg o Su . Nu för tillfället har jag dubbla Su.
Det verkar som om bilen inte får bensin, men bensinpumpen pumpar fram bensin, dock är bensinfiltert oftast tomt? Jag har även bytt främre motor kuddarna,så jag har den bakre kvar att byta.Har ochså byt hela avgassystemet.

Vanligast är när man kört en stund och att den blivit varm. sedan stänger av bilen och t.ex tankat. Man kör iväg och vill man dra på så orkar inte bilen. Den rycker och beter sig konstigt? Men ligger man o kör jämt inget gaspådrag så märks inget? Så bluddrar bilen när man stannnar med motorn igång, då får man varva på ganska hårt för att komma iväg. Sedan väl hemma när man ska stänga av bilen så baktänder den?

Jag har ställt tändningen med stroblampa att vid ca 1500varv 23grader vad det stod i min Volvo bok.
Jag kör ochså på 95oktan med blyersättning. Hällde i stp rengöring för någon vecka sedan utan något större resultat. Jag ligger runt 1liter vid blandad körning.
Tycker även att bilen/motorn vibrerar väldigt mycket. Det är ganska jobbigt att köra 100km i ett sträck.
Sudden

Re: B20 motor bluddar rycker ibland

Postby 123 GT » 2018-10-14 10:32

Kolla så den inte suger luft in till bränslepumpen från pumpens sugsida, slangen som sitter mellan bränslrör och bränslepump kan ha små sprickor som är svåra att upptäcka och då får den inte tillräckligt med bränsle då du drar på ordentligt.

Det du beskriver kan ha olika orsaker så det är svårt att säga vad det kan vara, men du får några exempel här:
1. Sprucket grenrör så avgaser kommer in till insugningssidan.
2. Dåliga tändkablar, rotor och fördelarlock.
3. Dålig eller olämplig tändspole.
4. Felaktigt inställd förgasare.
Det kan förstås finnas fler orsaker, men du måste börja kolla någonstans. Du skriver att du har en 123 GT fördelare med elektronisk tändning, mig veterligen finns det ingen 123 GT fördelare med elektonisk tändning utan då måste det vara något man monterat i senare. Däremot finns det en eftermarknads Ignition 123 som är helt elektornisk men det är en helt annan fördelare.
AVG
123 GT

Postby Sudden » 2018-10-14 14:17

1.Grenröret är byt
2. Tändkablar,rotor och fördelarlock är ca 12mån gamla
3. Ny tändspole
4. Kanske lite för fet inställda förgasare

Bensin slangen före bensinpumpen ska jag prova att byta!

Skickar med lite bilder! Även på det brytarlösa systemet

Image

Image

Image
Sudden

Postby Sudden » 2018-10-17 17:17

Här är en länk på när den står på tomgång om det hjälper ?

https://youtu.be/Tn7cCtTiOjI
Sudden

Return to Original