Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakaxel och förgasar fråga ?

Bakaxel och förgasar fråga ?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakaxel och förgasar fråga ?

Postby starlite » 2010-07-28 01:26

Är bakaxeln från en 144 -70 likadan som i en 142 69?
funderar på att skicka in den från 144an på renovering och sen ha den till 142an ?
Vad ligger priset på en renovering hos svis?
Sen har jag hört att dom kan bygga om med drevningen för att passa dagens hastigheter?

Jag bytte motor från en 145 -72 till min 142 -69 och den går ju bra men det är så att den går ojämt.
Ena stunden går den bra och sen kan den varva upp till 1500 varv och sen tillbaka igen,stänger jag av den när den ligger på det högre varven så glödtänder den.
på motorn (B20) sitter det dubbla su hif gasare och den ska ha gått bra innan.?
Enligt plåten på bilen så ska det vara en B20D motor men hur ser jag skillnad på om det är en b20abd mm ?
starlite

Re: Bakaxel och förgasar fråga ?

Postby Gunnar S » 2010-07-28 10:57

Det här med bakaxlar är en återkommande fråga på forumet.
Länkar direkt till en av flera trådar i ämnet.

viewtopic.php?t=441&highlight=

Att dreva om en bakaxel, för att passa dagens hastigheter... Ja, allt är genomförbart men kostnaden kanske avskräcker.

Vad man kan göra är ju att laborera med de utväxlingar som finns på marknaden och montera M41 låda. Om man avstår från ett absolut originalskick så finns det inom 240-serien ett antal utväxlingar och växellådor som kan vara intressanta. Tillkommer gör då ombyggnad av fästen på axeln etc. Dessutom har dessa axlar något smalare spårvidd, men det kan enkelt kompenseras.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Re: Bakaxel och förgasar fråga ?

Postby Hasse63 » 2010-07-28 11:56

På motorn (blocket) vänstra sida finns 2 klackar, framför den främre klacken finns 49 ingjutet följt av 4 instansade nummer. Skriv av dom då kan jag kolla vad det är för motor.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Return to Original