Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakaxel, rätt modell?

Bakaxel, rätt modell?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakaxel, rätt modell?

Postby Per Helgesson » 2009-06-12 22:04

Jag undrar från vilket år man ändrade handbromskonstruktionen. Jag renoverar en 67a. På den har axeln bytts mot en nyare som har handbromslänkaget nertill under axelröret. På de äldre satt det över axelröret. Nån har dessutom satt dit 74-fjädrar som är stora i överkant, ink. den där stora fjäderskålen som sitter med en skruv upp i rambalken. Så ska det väl inte se ut.
Vad ska det vara för utväxling om den har M41 låda? Enligt tidigare ägare hade den dessutom diffbroms. Den axeln rasade på 80-talet och då byttes den mot den som sitter där nu. Men jag skall återställa den. Från vilka årsmodeller ska man leta?
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Re: Bakaxel, rätt modell?

Postby Per Helgesson » 2009-06-12 22:25

Hittade just en tråd om bakaxlar under övrigt. Den var intressant.
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Return to Original