Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakaxelfäste och rattlås

Bakaxelfäste och rattlås

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakaxelfäste och rattlås

Postby Freddie » 2012-10-02 19:11

Hej! Visste inte vart denna tråden skulle ligga. Men jag la den här.

Förstå frågan är: Hur får jag ur rattlåset på min 142 -73? Halva nyckeln sitter i tändningslåset, har nästan resten av nyckeln, men det går inte vrida om iallafall.

Andra frågan: Jag har bytt ut plåten och svetsat i balken i höger bak. Precis där bakaxelfästet ska sitta för det hade lossnat och det va massa rost. Så det syns inte vart fästet har suttit. Men jag undrar om någon har nåt bra tips på hur jag ska mäta ut vart det ska sitta?

Tack på förhand! /Freddie

140 for life!
Freddie

Re: Bakaxelfäste och rattlås

Postby Björn Persson » 2012-10-03 00:52

Hej,

Att du inte kan vrida runt rattlåset med en halv nyckel är i sig inte så konstigt, du vrider ju faktiskt bara halva låset. Dessutom kanske det är ett tecken på att låset inte är i bästa skick eftersom att nyckeln gått av.

Ang. fästet till bakaxeln. Nu ska jag inte ta gift på det här, men. Rent instinktivt känns det som att placeringen av fästpunkten bör vara identisk höger som vänster. Förutsatt att karossen är någotsånär rak bör du kunna ta en stållinjal och försöka hitta ett par mätpunkter som finns på både höger och vänster sida. Gärna sådana där ingen varit igång med kap etc. och lagat (=flyttat avstånd).

Min största fundering är dock hur du ska få dit fästet till bärarmen om du redan svetsat och lagat? Vill starkt minnas att detta är förankrat i rambalken med muttrar som är svetsade på plats inifrån? Jag reserverar mig för detta då det var ett år sen eller två jag rev ned en 140 bakaxel.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Return to Original