Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakre sidorutor

Bakre sidorutor

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakre sidorutor

Postby MatsH » 2011-09-23 10:38

Tja!Har en 68:ans 142a som bakre sidorutornas låsvred släppt i limningen mot rutan,lämnade in till en glasmästare men nu har det släppt igen(höll i ca 3 mån).Finns det nån bra lösning på det här irriterande problemet?
Tack på förhand.
MatsH

Re: Bakre sidorutor

Postby daniel_sandberg » 2011-09-23 15:08

Det finns en mängd olika lösningar. Men vad som är orginal och inte vet jag inte. Men till exempel säljer vp-autoparts en lösning och även några av jänketillbehörsfirmorna har några. Tror bland annat hansen har.

Ska man prata orginal vet jag faktiskt inte varför det släpper från rutan. För mycket verkar ju gå limma men just dom där låsen verkar ha svårt för att fastna. Är det något speciellt material i låset som gör att det släpper eller är det rutan?
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby Amarace » 2011-09-23 15:51

Daniel, finns det nån lösning för bakre sidorutorna?? Har bara sett till ventilationsrutorna fram?

Iaf, enklaste för bakre sidorutorna är att byta till nyare som skruvas också, med en genomgående skruv från utsidan, dock är det ju inte original på en 68 (67-68 har en enklare modell typ Amazon nästan, 69 o nyare har en modernare variant). Då måste du byta lås tillsammans med ruta. Men då slipper man problem.

Problemet är UV-ljuset som gör att limmet släpper tillsammans med att det är spänning på det hela tiden. Tror jag testat alla lim som finns, tvåkomponent och enkomponent, men inget har hållit mer än nåt halvår som max, trots att jag slipat ytorna och rengjort med ren aceton.
Amarace

Postby daniel_sandberg » 2011-09-23 18:25

Haha såg rubriken nu först =) Lyssna inte på mig som svamlar =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby MatsH » 2011-09-24 00:00

Tack för hjälpen,det blir nog till å skära hål i rutorna och skaffa andra vred.
MVH Mats
MatsH

Postby Amarace » 2011-09-24 00:16

Du kan inte få hål i rutorna då dom är härdade, om du försöker så spricker den i tusen bitar (än hur försiktigt du borrar/skär så går det åt skogen). Enda vettiga är att skaffa dom nyare som redan har hål.
Amarace

Postby MatsH » 2011-09-24 21:13

Ajdå,från vilken årsm är det hål i rutorna då?
MatsH

Postby Gunnar S » 2011-09-25 00:14

Mina sidorutor var omlimmade bägge två och egentligen visste jag nog vad som väntade. Överraskningen var ändå total när jag lite nonchalant kom ruppande runt ett gathörn, med nervevad ruta och kromad armbåge. Fick nåt ryck och gav lite gas, precis i svängen. Folk tittade åt mitt håll... Ah, beundrare!!
I ögonvrån såg jag plötsligt ett oidentifierat föremål närma sig bakifrån. I sista sekund insåg jag att det var vänster bakre sidoruta som nu bestämt sig för att bege sig ut i tangentens riktning. Tack gode gud att armen redan var ute och blixtsnabbt kunde fånga upp den ruta som annars snart skulle smaskat rakt ner i asfalten. Fick stopp på artonårsbilen och lade in sidorutan lite snabbt genom ruthålet och såg till att avvika snabbt därifrån.
Jag kan säga att det blev ett snart besök på det lokala huvudlagret för att skaffa 2 rutor med skruvade låsvred.

Om man byter till dessa så ska man komma ihåg att fästet på c-stolpen ser annorlunda ut. Kan vara bra att plocka med sig vinylrimpan från donatorsbilen så att det inte misstämmer med skruvhål etc. Minns inte när den nyare typen lanserades.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Return to Original