Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakre stötdämpare.

Bakre stötdämpare.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakre stötdämpare.

Postby montage » 2010-04-13 18:33

Nu har mina stötdämpare bak på min 142 -70 gett upp. Har aldrig bytt dämpare innan så jag känner mig liten vilsen och vänder mig därför till er. Vad jag förstått så sitter det oljedämpare original på bilen och att det är det man ska investera i, eller?

Jag titta in på VP-autoparts och såg att de hade dämparen för cirka 300-400 kr styck. Biltema hade för cirka 180 kr/st men som vanligt verkar det finnas delade meningar kring deras dämpare. Vad jag även sett är att det finns olika märken som Monroe och Carbon. Det ligger även uppe på tradera lite då och då. Vad bör man leta efter? Vilka märken? Priser?

Kan tillägga att det är till en bruksbil som går cirka 500-1000 mil varje år och körs lugnt. Behöver alltså inga sportdämpare.

Tack på förhand.
montage

Re: Bakre stötdämpare.

Postby Gunnar S » 2010-04-13 18:56

Om du kör bilen till vardags och inte har några sportambitioner så kan de där från VP fungera. Jag skulle avråda från att montera grejor från Feltema, även om priset känns inbjudande - eller kanske just därför...
:!: Allt som har att göra med väghållning, styrning eller bromsar är så pass viktigt att man inte ska tumma på säkerheten.
Stötdämpare för 180.- går bort eftersom de ändå har så kort livslängd och bara levererar halvtaskigt under sin levnad. :!:

Jag tror bestämt att den välkända "bilreservdelsfirman" har en egen tråd här på forumet. Vet av folk som bytt t ex. hjullager och som tvingats upprepa ingreppet efter bara nåt år. Vill man ha lite hållbarhet på sina kära ägodelar väljer man en annan leverantör...
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2010-04-13 21:38

Gunnar S wrote:
Stötdämpare för 180.- går bort eftersom de ändå har så kort livslängd och bara levererar halvtaskigt under sin levnad. :!:

Hmm, och vilka belägg har du för att dom har kort livslängd och bara levererar halvtaskigt? Egen erfarenhet eller "rykten"?

Har själv kört med biltema dämpare och fjädrar i 20 års tid, har aldrig haft några problem med det, och det är på olika bilar och både gas och oljedämpare.
Har även Testat Monroe och Gabriel, inte ett dugg bättre, sitter Monroe på 70:an nu bak, nya för 2,5 år sedan, redan efter ett år så började bussningarna glappa, fjädrarna som är köpt på samma ställe som dämparna (läs mekonomen) har redan bakhäng, även fast den aldrig lastas hårt. (var den som hade bilen innan mig som köpte nytt, en vecka innan jag bytte till mig den).
Amarace

Postby Epsi » 2010-04-13 21:57

Vad gäller biltemas stötdämpare är det ett stooooooooort NEJ på dom..

Kort version: Köp ej, är alldeles för varierande kvalitet, har dåliga erfarenheter.

Lång version: Tänk dig förljande, det är några dagar efter nyårsafton. kvicksilvret ligger på stadiga -25 grader och du skall åka hem, en resa på 95 mil mellan sundsvall och göteborg. Bilen du köppt tidigare i veckan hade dåliga stötdämpare så du slog på stort, köppte 4 nya på biltema bara för att dom var så billiga. Dessa monterades i går, och efter en provsvängså ställdes bilen och du gick till sängs. Idag har du lite bråttom, måste vara framme innan det blir för sent på kvällen. Hjulen börjar rulla och mycket mycket snart börjar du tycka att bilen känns konstig, ovanligt hård fram, nästan stum, men bak känns den sladrig som bara den. Du stannar och kliver ur bilen och försöker trycka ner framskärmen. Fjädringen är stum. Du gungar till bilens bakända och det tar väldigt lång tid innan bilen stannar upp. Den slutgiltliga diagnosen lyder, främre stötdämparna ihoppfrysta, bakre stötdämparna läcker olja som aldrig förr, delarna är 6 mil gamla.
Epsi

Postby Amarace » 2010-04-13 22:11

Epsi, precis samma har jag råkat ut för, men med Gabriel dämpare (på en VW Passat), några dagar gamla bara. Så det är inget hållbart argument för bojkott av Biltema.

Ska vi dra det ännu längre så har jag varit med om att R-sportdämpare farit åt skogen, bägge två fam for i ett gupp (på en 240), blev som cykelpumpar. Allt kan hända med alla dämpare.
Är "Många" som säger biltema är skit, men konstigt dom funnits så länge, och fortfarande säljer saker.

Gummidetaljer håller jag med om håller dålig kvalitet (oftast), men i övrigt är det inte så tokiga delar dom har, prisvärt.

Nu prisar jag inte Biltema, har 27mil till närmsta butik, men man måste inse att alla märken har sina defekter och kan fungera dåligt.

265:an har jag Biltema husvagnsfjädrar och gasstötdämpare på, det märks inte ens att dom är använda efter 8 år, fungerar väldigt bra.
Amarace

Postby Epsi » 2010-04-13 22:29

Amarace har flera poänger där faktist...

Men jag måste ändå säga att med en såpass varierande kvalitet på saker av samma artikelnummer så är det lite för vanskligt för att tjäna 3-400 kr på monterat och klart.

Vissa saker som säljs på biltema är ruggigt prisvärda och håller larvigt bra för sitt pris, men köper du samma sak veckan därpå så går dom sönder i samma ögonblig du tackar nej till kvittot i kassan..

Alla tillverkare har produkter som inte är speciellt bra, men jag upplever att när jag köper saker på mekonomen så händer det betydligt mer sällan att sakerna går sönder. Men dom sakerna man köper på biltema som så att säga håller ihopp som dom ska, dom håller oftast larvigt länge i stället.
Epsi

Postby montage » 2010-04-13 23:31

Det jag läser här är nästan precis samma som jag läst under mina google-sökningar. Det vill säga delade meningar kring biltema.

Nu är det så att biltemas dämpare levereras med 2 års garanti vilket betyder att jag kan byta in dem om de haverar efter första dagen. Visst ger detta extra jobb men för 180 kr kan det vara värt ett försök. Men om de nu inte skulle hålla måttet, vilket är det säkraste kortet att gå på? Rogge verkar inte haft någon större lycka oavsett märke.

En extra fråga. Är det nödvändigt att även byta fjädrar?
montage

Postby jonte » 2010-04-14 00:20

har använt biltema dämpare på mina bilar och även på andra jag bytat på,har alldrig varit med om att dom skulle vara mycket sämre än andra,i 20 år har jag provat olika märken,dyrast är inte bäst
alltid,på en bruksbil funkar dom alldedes ypperligt :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby montage » 2010-04-14 17:02

Det lutar mot att införskaffa ett par biltema dämpare. Jag kan väl agera testkanin och återkomma med resultatet efter nån månad :) .

Hur var det med fjädrarna? Bör man byta dessa med?
montage

Postby Znixer » 2010-04-14 18:21

Nu vet jag inte hur biltemas dämpare och fjädrar är kvalitetsmässigt, men kan ju säga att jag bara har haft dåliga resultat av det man handlat där. Har bojkottat biltema för länge sen.
Kontentan av det hela är att saker som har tendens att gå sönder eller slitas ut snabbt gör det ofta, men inte alltid, snabbare med Biltemas grejer. Detta enligt egna erfarenheter, men har som sagt inte köpt dämpare där så kan inte uttala mig rättvist i det ämnet. Men personligen skulle jag skulle nog dra mig från att köpa deras dämpare. :wink:

Mvh
Znixer

Postby fretchi » 2010-04-14 19:55

Jag köpte sachs stötdämpare från autoexperten. de hade inte de nedre bussningarna monterade. snålt. Dock hade dem bussningarna, men vad hjälper det när innerhylsan inte går att få tag i...
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby jonte » 2010-04-14 20:26

sitter biltema dämpare bak på min 144a,det är fjärde året dom sitter på funkar lika bra än,allt är inte skit
på biltema,det är min erfarenhet efter 20 år :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Gunnar S » 2010-04-15 17:53

Amarace wrote:
Gunnar S wrote:

Hmm, och vilka belägg har du för att dom har kort livslängd och bara levererar halvtaskigt? Egen erfarenhet eller "rykten"?

Har själv kört med biltema dämpare och fjädrar i 20 års tid, har aldrig haft några problem med det, och det är på olika bilar och både gas och oljedämpare.
Har även Testat Monroe och Gabriel, inte ett dugg bättre, sitter Monroe på 70:an nu bak, nya för 2,5 år sedan, redan efter ett år så började bussningarna glappa, fjädrarna som är köpt på samma ställe som dämparna (läs mekonomen) har redan bakhäng, även fast den aldrig lastas hårt. (var den som hade bilen innan mig som köpte nytt, en vecka innan jag bytte till mig den).

Rykten bryr jag mig sällan om. Egna erfarenheter har dock gjort mig fundersam kring biltemas sortiment. Jag ger dig ändå rätt när du säger att även "kvalitets" - dämpare går sönder. Visst, det kan hända den bäste och dämparen tar massor av stryk. Skillnader i kvalitet på lågprisfirmans utbud är ändå väl dokumenterade och jag tycker det är dumt att chansa eller agera testkanin som trådskaparen nu har för avsikt. Spelar ingen roll att man kör med frikostiga 2-års garanti. Såå lajbans är det ändå inte att ligga och kava under bruksbilen för att man handlat billiga dämpare.

Epsis långa version säger egentligen allt och just detta har jag själv upplevt.
Fan vet om det var minusgraderna, bilens apiga vägegenskaper eller insikten om att jag handlat bort mig som sved värst.

Om bilen hänger eller står snett så kan det vara dags att byta också fjädrarna. Beror ju lite på hur långt vagnen rullat. Det är ju en förslitningsdetalj och bör kollas upp ibland.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby volvo mannen » 2010-04-16 19:47

Biltemas stötdämpare till 140 serien ska utgå försökte att få itag i dom.
Men tydligen så fanns det bara en butik i stockholmsområdet som hade några kvar
volvo mannen

Postby montage » 2010-04-16 19:57

volvo mannen wrote:Biltemas stötdämpare till 140 serien ska utgå försökte att få itag i dom.

Ja, om så är fallet så är det ingen snack om saken.

Men om man inte kör biltema, vilka märken är att föredra till en bil som min?

Gunnar S, bilen står inte snett så fjäderbyte kanske inte är vid behov.
montage

Postby Amarace » 2010-04-16 20:00

Av märkesdämpare för normalt bruk tycker jag Sachs verkar vara bäst
Amarace

Postby montage » 2010-04-18 22:39

Amarace wrote:Av märkesdämpare för normalt bruk tycker jag Sachs verkar vara bäst

Vart kan dessa finnas?
montage

Postby Daniel » 2010-04-19 09:43

Lite kort OT på ämne Biltema:
Jag bläddrade igenom katalogen nyligen och de flesta komponenter som fanns till 140-serien för några kataloger sedan är numera borta ur den. Kanske finns de till viss del ute i butikerna fortfarande, men räkna med att de avvecklar. Det är 240/740 som gäller nu för det segmenetet av Biltemas målgrupp.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Znixer » 2010-04-19 12:57

montage wrote:
volvo mannen wrote:Biltemas stötdämpare till 140 serien ska utgå försökte att få itag i dom.

Ja, om så är fallet så är det ingen snack om saken.

Men om man inte kör biltema, vilka märken är att föredra till en bil som min?

Gunnar S, bilen står inte snett så fjäderbyte kanske inte är vid behov.

Har Monroe runt om på min och är helnöjd. :wink:
Znixer

Postby montage » 2010-04-20 18:36

Lyckas endast lokalisera Monroe-dämpare så det lutar mot ett par sådana. Såg även att de hade dem hos min lokala AutoExperten för cirka 40kr billigare än VP så det hjälper beslutet på traven :). Är veteranmarknad nu i helgen så ska ta en kik där först om man hittar nån just "deal".
montage

Next

Return to Original