Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Besiktningsfrågor

Besiktningsfrågor

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Besiktningsfrågor

Postby mange » 2012-01-12 21:25

Nån som vet om man måste ha domkraftfästen kvar när man skall besikta?eller kan jag kapa bort dom och lägga en ny plåt där istället
Mvh Mange
mange

Re: Besiktningsfrågor

Postby Gunnar S » 2012-01-13 00:26

Du vill inte kunna lyfta bilen vid t ex. hjulbyte? Eller ska du åka runt med en verkstadsdomkraft i skuffen?
Jag misstänker att en besiktningsman kommer att påtala bristen av domkraftsfästen.
Om du är det minsta osäker så ringer du till din bilprovning och lyssnar med dem.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby mange » 2012-01-13 14:26

Gunnar S wrote:Du vill inte kunna lyfta bilen vid t ex. hjulbyte? Eller ska du åka runt med en verkstadsdomkraft i skuffen?
Jag misstänker att en besiktningsman kommer att påtala bristen av domkraftsfästen.
Om du är det minsta osäker så ringer du till din bilprovning och lyssnar med dem.

jaa isåfall tänkte jag åka med en domkraft i skuffen isåfall,men jag pratar med besiktingen
mange

Postby Amarace » 2012-01-13 14:52

Undra om dom inte kan räknas som halvtomhalvt bärande (halvtomhalvt = beroende på vem du frågar), iallafall fram, bak tror jag inte det.
Amarace

Postby Göran Å » 2012-01-14 19:27

Jag frågade en gång på Bilprovningen om man måste ha domkraftsfästen och fick veta att det inte var nödvändigt. Jag har också fått godkänt både med ett domkraftsfäste som saknats och med domkraftsfäste som varit så böjt att det inte gick att använda med den ordinarie vevdomkraften.

Men det här är en hel del år sedan. Det bästa stället att fråga vad som gäller på Bilprovningen är kanske Bilprovningen.
Göran Å

Postby mange » 2012-01-18 09:41

Tack för svaren/tipsen.Jag har pratat med bilprovningen som säger att han INTE behöver domkraftsfästerna.Killen sa att dom inte bryr sig om HUR jag skulle kunna hissa bilen om jag skulle få punka,så jag kommer att kapa bort dom på båda sidor och svetsa dit en plåt i stället.
mvh mange
mange

Postby Betsy » 2012-02-21 12:47

Så länge den bärande konstruktionen (stommen) är intakt och inte har några påtagliga försvagningar eller skador. Anmärks det ej på huruvida det finns domkraftfästen eller ej.
Betsy

Return to Original