Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen dör.....

Bilen dör.....

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Bilen dör.....

Postby Amarace » 2009-11-26 10:59

Va bra att det löst sig :) Annars kan ju skumma problem vara väldigt svårlösta ibland.
Amarace

Postby Pantzerwagen » 2009-11-27 00:34

Ja tack ska ni ha :D Nästa gång jag råkar ut för liknande problem så kommer jag förhoppningsvis vara lite klokare. :)
Pantzerwagen

Postby simjon-5 » 2009-11-28 19:14

bodda wrote:bör ju va tändningen då när du har provat en annan
förgasare o felet består :?
jag prova ett par biltema tändningar för hundra år sen
:lol: o de la av efter ett tag :roll:

Jag testade och ta bort och rengöra runt under "tändboxen" och ta bort oxider, vilket fanns en hel del och nu vill hon inte vara med alls :( .
Så det blir att bygga tillbaka till brytarspetsar, se om det fungerar innan man ger sig på någe större.

Gött att det löste sig för dig Pantzerwagen!
Volvo for life, live long drive a 140-series.
simjon-5

Postby Pantzerwagen » 2009-11-28 22:22

Ja fördelaren var det första jag bytte på plats innan jag fick hem min bil, den hade stått i ett uthus i 6 år och nån gnist på stiften existerade ej.

Under locket var det rejält med rost smuts och ärj (delarna hade knappast nån kontakt med varandra) Jag var lat o bytte till en annan som var frisk, även om det så klart gått att göra i ordnig den som satt i.

Mitt tips är att du provar att byta till orginalfördelare och sedan justera vettig tändning o kamvinkel :)

Att dömma av ditt tidigare inlägg så Instämmer jag med bodda och fretchi om att det verkar vara tändningen och kamvinkel som står fel.

Brytaravståndet ska vara 0.40 på en B20a och kamvinkeln 21-23 f.ö.d. vid 1500 rpm.
Har du ingen strobb går det bra att ställa kamvinkel på känn.
Ställ den lite högt, provkör med lite belastning och ställ sedan ner tändningen tills det inte finns några spikningar (detta är ju mycket skadligt i längden :( )
Pantzerwagen

Postby PeterG » 2009-12-22 21:02

Själv löste jag problemet med skit i tanken lite annorlunda.
Körde så det var ca 10 liter bensin kvar, in på OK och upp på lyften.
Sedan tog jag dunk och tratt, öppnade bottenpluggen och tömde ur.
Därefter tog jag högtryckstvätten och blåste runt så mycket det gick.
Efter ca 10 min kom det inte ur något mer skit.
Tankade sedan 50 liter bensin och resten etanol, på mköpet började tankmätaren funka också.
Le och var glad ty det kunde vara värre, och jag log och var glad, och visst fan blev det värre
PeterG

Previous

Return to Original