Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen ryker mycket (Vatten i motorn?)

Bilen ryker mycket (Vatten i motorn?)

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bilen ryker mycket (Vatten i motorn?)

Postby Krokodilen » 2007-02-28 11:20

Tjänare, jag behöver lite hjälp igen...

* För någon månad sedan började bilen ge ifrån sig ganska mycket avgasrök (om den är vit eller \"vanlig\" kan jag inte riktigt säga - ljus är den i varje fall), trodde det var vanliga avgaser för att det var kallt men har nu konstaterat att den aldrig slutar ryka även fast den är varmkörd x antal mil.

* Jag har även sett att det försvinner en noterbar (halv deciliter?) kylarvatten från expansionskärlet när jag kört 5-6 mil och jag har aldrig sett några fläckar under bilen från läckage.

* På oljestickan ser allt bra ut men uppe vid motorns oljepåfyllnings-lock är det en liten mängd gulaktigt \"slemm\", vilket jag antar tyder på någon form av vatten har blandats med oljan (kan det vara endast kondens?)

Så frågorna lyder:

1. Vad tror ni det är för fel?

2. Hur allvarligt är det, skall jag sluta köra på en gång?

3. Vad är lättaste åtgärden (jag har aldrig haft isär en motor och har gatan utanför som standard-mekkplats)
Krokodilen

Postby Johan Kjerstad » 2007-02-28 14:35

1. Förmodligen har du ett läckage i toppackningen som gör att det tränger in kylvätska i en cylinder. Alternativt en spricka i toppen eller i blocket. Det senare är dock mindre troligt såvida inte vanligt vatten har använts som kylvätska. Då kan motorn ha frusit sönder.

Slemmet under ventilkåpan är inget att oro sig för, då det ofta är så det ser ut under kåpan på B20 under den kalla årstiden.

2. Kör ett tag till för att se att vatten verkligen försvinner.

3. Du kan ju alltid försöka ta ett kompprov och se om det visar något. Men det är inte alltid sådana här läckage syns på ett kompprov. Alt är att kontakt någon lämplig verkstad, som har utrustning för att mäta CO i kylvätskan. Ger det utslag så kan man anta att man har ett läckage mellan förbränningsrum och kylsystem.

Annars kör du den hårda metoden och lyfter av toppen och kollar efter. Det brukar vara lätt att se på packningen om det är den som läcker eller om det är någon spricka i block eller topp.

Det går att göra sådana här jobb på gatan även om det inte är så kul, men det kräver ju att man har rätt verktyg.

Glöm inte att lämna in toppen på planing innan du skruvar dit toppen igen.
Johan Kjerstad

Postby Anton » 2007-02-28 14:42

Det låter då som att topplockets packning gått. Har du olja i kylarvattnet?..då kan du vara ganska säker på att packningen gått.

Jag var med om det i sommras. Och oljan på oljestickan såg bra ut.

Hade aldrig haft isär en motor förut heller med det var inga som helst problem att byta toppackning. Och det gjorde jag nere på parkeringen..men det var ju iof. sommar då.

Skaffa en verkstadshandbok, där får du mycket hjälp.

http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2(exkl%2023%2024)%20B20%20B30/2_exkl_23_24_B20_B30.pdf

Kolla även in dessa trådar:

http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=237&highlight=

http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=299

Lycka till!
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Sextonfyra » 2007-02-28 22:47

Starta bilen och lukta på avgaserna. Det känns direkt på lukten om den tar in vatten/glykol. Förutsatt att man vet hur en frisk motors avgaser luktar. :roll:
Volvo 164-70 med B30E -74
Sextonfyra

Return to Original