Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • bromsar problem vid renovering

bromsar problem vid renovering

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

bromsar problem vid renovering

Postby Haggen » 2010-09-16 21:51

Hejsan! tog mig an att renovera bakbromsarna på min volvo 142 -70 men när jag plockat sönder etta oket baki stötte jag på något som var för mig obekant och har ingen aning om dess funktion..

Det är pinnen inuti bromscylindern jag tänker på som skall gå in i kolven och inuti kolven finns också en massa saker den skall gå igenom och detta gör inget annat än kärvar räcker nästan att släppa ner kolven i cylinderloppet trycka väldigt lätt på den så sitter den fast. Krävs en hel massa kraft att få bort den igen. Är det någon slags låsning? Hur skall man göra för att få i kolvarna igen i cylindrarna? Har honat cylindrarna och slipat av kolvarna med sandpapper så det är väldigt fina och släta ytor så där är inte felet.. det är något med pinnen..
Haggen

Re: bromsar problem vid renovering

Postby jonte » 2010-09-16 23:59

pinne inne i kolven :?: :? där ska inte vara pinnar inne i oken,bara en kolv på var sida,du menar inte nåt med handbromsen?
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Haggen » 2010-09-17 08:33

Jo det finns en sån där har aldrig sett något liknande förut har snackat med flera andra också som inte hört om det förut! Nä jag skulle inte tro att det skall vara några pinnar där själv heller. Har en kusin som håller på väldigt mycket med gamla volvo bilar osv. han blev också helt ställd och inte såg han något om det i sina böcker heller.. Så måste ju vara något som inte är original på bilen. Kanske några kopior av bromsoken eller något?

Nix det är inte något med den jag menar för den sitter ju inne i skivorna där i trummorna...? Iaf verkar det som jag skulle stött på något väldigt ovanligt som inte borde vara där...
Haggen

Postby Daniel » 2010-09-17 09:03

Snackar vi i bromsoket nu, eller var är vi någonstans?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Haggen » 2010-09-17 11:34

Jo det är bromsoken baki som vi snackar om det är 2kolvsok men vet inte om det är girling eller ate ok på den
Haggen

Postby 164E1975 » 2010-09-17 13:52

Image

Det behövs nog en bild eller två för att ha en chans att få nån rätsida på vad vi pratar om.
Låter helkonstigt!
Utan bild lär det bara bli en lång rad med gissningar...................
164E1975

Postby skanke » 2010-09-17 14:13

Det verkar som dina OK är utrustade med en sk ASB anordning. Det fanns bara på de bakre oken, och dom har en pinne inuti oket precis som du beskriver. Denna pinne skall passa in i ett motsvarande hål i kolven plus att det skall sitta en fjäder där också. ASB skall se till att kolvarna ligger på ett korrekt avstånd ifrån bromsskivan. Enligt litteraturen så skall det var en viss friktion mellan pinne, fjärder och kolv, men vad det betyder är inte lätt att veta. Dvs hur trögt får det vara när man försöker skjuta in kolven i oket. Däremot säger man att om pinnen är skadad måste hela oket bytes ut.
skanke

Postby Haggen » 2010-09-18 09:49

Jag var och tog kort igår men har inte hunnit ladda upp några bilder... Men det verkar ju som jag endå fått ett korrekt svar på min fråga..

Låter nog helt troligt det du säger. Jo det finns nog en fjäder inuti kolven har varit lite svårt att se vad det har varit men om det är en fjäder som skall va där är det nog det också! Gjorde ett sånt framsteg igår att vi fick i ena kolven igen det verkar som att de kärvar fast väldigt lätt i pinnen men om man trycker på dem med en tång t.ex från lite olika håll och håller på så får man in den lite i gången hela tiden.. Har varit lite rädd för att ha sönder dem och att de skulle kärva fast så man skulle behöva pressa ut de igen med vaselin och putsa oken därför har jag inte varit så ivrig att testa mig fram! Men nu när man vet vad det är och hur man skall göra skall det nog säkert gå fint att få ihop dem igen

Tackar skanke för ett bra svar!
Haggen

Return to Original