Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bromspedalen går i bott efter att bilen stått still i 3.v

Bromspedalen går i bott efter att bilen stått still i 3.v

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bromspedalen går i bott efter att bilen stått still i 3.v

Postby Hoddaling » 2013-11-03 11:22

Hej, strax dags för avställning men igår la jag märke till ett pikant problem som uppstått med min kära klenod.
Jag tog mig en tur med bilen för 3 veckor sedan utan problem, den går bättre än min betydligt nyare vardagsbrukis.

Men igår kväll så gick plötsligt bromspedalen nästan i botten och bromsverkan var mycket dålig, det var ingen skillnad i känsla
på pedalen oavsett hur mycket jag pumpade dock fanns bromsverkan alldeles i slutet av pedalens färdväg. vätska finns i behållaren
och systemet är istortsett nyrenoverat sedan i våras.

Vad kan ha hänt?

Bilen är en -71 DL med standardkomponenter i bromssystemet.

Mvh Christian
#2891 Christian E
Hoddaling

Re: Bromspedalen går i bott efter att bilen stått still i 3.

Postby jonte » 2013-11-03 12:40

har du bytat huvudcylindern?
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Daniel » 2013-11-03 13:16

Ena kretsen bör har löst ut. Säker på att du har bromsvätska i "båda" behållarna? Lyser någon varningslampa? Största sannolikhet så är huvudbromscylindern orsaken. En renovering kan räcka, med nya tätningar och en honing, men risken finns att om rostporer i cylindern är grova så måste du byta cylindern. Cylindrarna går inte att borra då det inte finns några överdimensionspackningar och cylinderns konstruktion är inte gjord för detta.
För att avhjälpa det akuta problemet ska du nollställa spärren i fördelningsblocket. Om du följer bromsrören från cylindern så sitter ganska snart ett fördelningsblock med en kabel ansluten till den. Ta bort kabeln och skruva ut givaren. Glöm inte att det är tum-dimension. Skruva tillbaka givaren igen och se om du har bromsverkan tillbaka på normal nivå, men som sagt glöm inte att avhjälpa huvudfelet. Passa på att kontrollera så det inte är något bromsrör som är av.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby 123 GT » 2013-11-03 14:30

Är det fullt med olja i "bägge" behållarna i huvudcylindern kan det vara ett internt läckage och då är det också huvudcylindern som gett upp.
AVG
123 GT

Return to Original