Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • bromspedalen går i botten

bromspedalen går i botten

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

bromspedalen går i botten

Postby morglum » 2008-01-11 03:36

bytte nyligen ett bromsrör som sprungit läck, och luftade igenom hela systemet mycket noggrant. bromsarna tar bra och jämnt enligt sbp, men jag fick ändå en tvåa för att pedalen sjunker! man måste pumpa 2 gånger för att få till bättre tryck och pedalen inte ska gå i botten. vad beror detta på? har hört talas om svullna bromsrör och andra skumma saker. kan det vara nåt sånt jag råkat ut för?

någonstans försvinner trycket, men jag kan inte se att det droppar...
morglum

Postby Rogge » 2008-01-11 03:55

det kan fortfarande va luft kvar, men om du luftat ordentligt så bör det ju inte va det, kolla upp systemet över allt, har det läckt nånstans så kan det ju läcka igen menar jag på.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby skanke » 2008-01-11 09:06

Gissningsvis beror den sjunkande pedalen på att kolvpackningarna i huvudcylindern är slut. På så här gamla bilar är det inte ovanligt att kolvpackningarna sticker när man luftar bromsarna.
skanke

Postby jonte » 2008-01-12 11:22

byt huvudcylinder,har den några år på nacken,så brukar dom

ge upp när det kommer i \"frisk\"olja de bilar jag bromsrenoverar

så har jag bytat huvudcylinder och bromsslangar om de varit

gammla.det är värt pengarna för att slippa göra om det :D

bara nu i vinter har jag fixat tre bilar.

men även nyare bilar kan det bli kass,

viton jag fixa är en 02a med kassa bromsslangar :?
jonte

Re:

Postby redheat » 2008-01-12 11:33

skanke wrote:Gissningsvis beror den sjunkande pedalen på att kolvpackningarna i huvudcylindern är slut. På så här gamla bilar är det inte ovanligt att kolvpackningarna sticker när man luftar bromsarna.

Är samma på våran 142 -71 jag bytte en bromsslang fram til bromsoket, och luftade nipplarna på bromsoket.

Efter det när man trampar hårt på bromspedalen sjunker den.

Om man byter huvudcylinder måste man lufta på bromsokena då, oftast när man skall ha loss luftningsnipplarna brukar sluta med mycket arbete och pengar ( brukar vara fastrostade eller avbrutna nipplar på gamla bilar. )
redheat

Postby 123 GT » 2008-01-12 13:35

Det brukar gå bra att byta huvudbromscylinder utan att lufta oken.

Ett tips när man luftar ett bromssystem är att om man har en gammal huvudcylinder så trampa inte pedalen i botten då du luftar, trampa bara ungefär så långt ner som den normalt brukar gå när du bromsar. Detta pga att det finns avlagringar i huvudcylindern som förstör kolvpackningen då du trampar in kolven förbi den gamla vändkanten. Det som händer är att du får ett inre läckage som resulterar i att pedalen sakta sjunker när man trampar på bromsen.
AVG
123 GT

Postby Rolf Ericson » 2008-01-13 13:45

Lufta bromsar går som en lek med ett verktyg som trycksätter bromsvätske behållaren. Då behöver man inte pumpa och eventuellt skada kolvtätningar.

Det finns olika typer men ett bra köpte jag på Mekonomen, det kopplas till ett däck. Busenkelt och man kan vara ensam.

Om man får loss luftnipplarna så kan det vara bra att smörja gängorna med kopparpasta, det förhindrar att de rostar fast igen. Kan även rekommenderas till nya ok.

Det är också rätt att ny bromsvätska \"dödar\" gamla kolvtätningar.

Kolla även alla broms slangar, gamla slangar kan ha en inre separation och svälla som en ballong när de trycksätts.
Rolf Ericson

Medlem 1322

142GL 1972, 4951 med AC, Guld 105
Rolf Ericson

Return to Original