Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bromsproblem/ Luftning!

Bromsproblem/ Luftning!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bromsproblem/ Luftning!

Postby Pzlt » 2008-01-18 20:23

Har fixat bromsoken runt om och bytt de flesta bromsrören. När jag nu skulle lufta systemet fick jag inte olja till något av de bakre oken, men fram funkade det. Är det någon som vet vad det kan breo på. Funderade på om det är fel på huvudbromsylindern? Är primärkolven till för det främre och sekundärkolven för det bakresystemet?
Pzlt

Postby Anton » 2008-01-18 23:01

Skulle kunna vara bromslangarna som svällt igen, det händer ibland
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Löva » 2008-01-19 23:14

Har precis varit ute för samma fenomen och på min bil var det som föregående Anton säger, slangarna har svält igen.

Byt dom så funkar det. :)
Löva

Postby Peter Holbrant » 2008-01-20 01:53

Du kan lätt se ifall bromsslangarna svält invändigt genom att när du pressar in en kolv åker en annan ut... dvs oljan får lättare pressa ut en annan kolv än att gå tillbaks till behållaren.... plus att bromsarna blir annliggand släpper inte efter även ifall kolvarna inte kärvar!!(samma symptom ifall ett bromsrör fått sig en smäll och plattats till)

Ploppar inte en kolv ut när du pressar in en annan kan felet ligga i en igensatt lufthål i nippeln eller skit i okets kanaler..

mvh Peter
Peter Holbrant

Postby Pelle » 2008-01-24 21:37

Och som svar på Pzlt:s fråga kan man ju lägga till att primär- och sekundärkolven var för sig betjänar två framhjul och ett bakhjul (dvs. triangelsystemet som Volvo skröt mycket med).

Kommer det inte bromsvätska till någon bromsokskolv där bak, trots att det fungerar bra där fram, är det alltså knappast huvudbromscylindern som pajat.

Pelle
Pelle

Return to Original