Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bromsservo

Bromsservo

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bromsservo

Postby Doiba » 2011-12-02 20:49

Har en -69 142s som jag inte får loss bromsservoklockan. hur ska jag gå tillväga med att få loss den? Och ventilen på klockan sitter som gjuten, förstod att det är bara att dra loss den, men det går ju inte!
Tacksam för svar!

Tobbe
Doiba

Re: Bromsservo

Postby fretchi » 2011-12-04 22:54

Tidiga servon har en backventil som skall vridas ut. Men jag har aldrig lyckats. Ta det försiktigt bara för plasten brukar vara skör.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Re: Bromsservo

Postby NRoos » 2012-04-12 02:03

Hej! ventilen ska du vrida runt och då går den ur sitt spår och ploppar lös se upp så du inte tappar oringen som sitter bakom. En skiftnyckel eller större fast nyckel behövs. Du skruvar lös dom fyra muttrarna som sitter bakom servon och sen ska du ta lös en sprint som sitter fast med en hårnål som sitter inne i kupén. Sprinten håller fast en klyka som sitter i bromspedalen. när det är lossat är det bara att dra ut servon.
NRoos

Return to Original