Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Byta medbringare på knutkors?

Byta medbringare på knutkors?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Byta medbringare på knutkors?

Postby Jyrki » 2014-06-09 14:11

Hej

jag åkte på en nit när jag satt upp en ny bakaxel på min 144. Medbringaren på kardanaxeln hade annan dimension och diameter mellan hålen än den på bakaxeln. Låsbulten i navet på bakaxeln sitter utav bara helvete så jag undrar om det är möjligt att byta medbringare på knutkorset? Medbringaren på kardan har måttet 70mm i diameter från centrum på hålen. Den på bakaxeln ca 79.5. Jag vet tyvärr inte vad bakaxeln suttit på innan. Tacksam för svar!

Även tips hur jag lättast lossar låsmuttern tas emot. Har ingen tillgång till kompressor å mutterknackare just nu.
Jyrki

Re: Byta medbringare på knutkors?

Postby 123 GT » 2014-06-11 10:16

Bakaxeln kommer från en 140 -74 års modell, 164 eller en 240. Om du tar mellanaxeln från en 140 -74 eller en 240 så passar det mot medbringaren. Dessa har en kraftigare knut.
AVG
123 GT

Postby Jyrki » 2014-06-12 13:57

Tack för svaret. Är splinsen detsamma? Balansering?
Jyrki

Postby skanke » 2014-06-13 23:18

På de äldre årsmodellerna är främre och bakre delarna av kardanaxeln sambalanserade, så plockar man ihop olika axlar eller monterar delarna fel så kan det bli obalans. På -74 så är vissa axlar balanserade var för sig.
skanke

Postby Jyrki » 2014-08-01 22:29

Okej, såhär i efterhand tänkte jag skriva lite info ifall någon annan hamnar i bråk med samma medbringare.

Mutterns storlek var lite diffus, jag tror det är en 1 1/8", det var iaf den hylsa som passade bäst, och fungerade fint. För att lossa använde jag på den lösa bakaxeln en 1m förlängare och det lossade lätt, under bilen en på uppskattningsvis 60 cm och den lossnade även då, men man fick ta i lite.

För att få lös medbringaren fick jag bygga en avdragare, för medbringaren satt som fan. Ni kanske redan fattat konstruktionen, men jag ritade ändå upp i paint :lol: Har nämligen ingen kamera att fota med.
Image
Jyrki

Return to Original