Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • dimensioner för bromsrör och -nipplar?

dimensioner för bromsrör och -nipplar?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

dimensioner för bromsrör och -nipplar?

Postby fabiantholin » 2012-08-15 14:16

Hej, jag håller på med lite bromsrenovering på min 142:a.

Är det någon som vet vad det ska vara för dimensioner på rören och nipplarna till både rören och luftning på oken?
Köpte rör till vä. bak, färdignipplat o allt på mekonomen för 70:-, det var bara att bocka till själv. Men nu ska jag skaffa verktyg för att kunna kona och benippla rör själv.

Biltema har kopparnickelrör som är 5mm (de från mekonomen är 4,76) så de borde ju funka. men sen är det nipplarna som jag inte vet vad storleken heter... man kan ju ta med de gamla till feltema och försöka hitta likadana men det skulle vara fint ha dessa uppgifter en gång för alla. Skulle säkert fler på detta eminenta forum ha nytta av!
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Re: dimensioner för bromsrör och -nipplar?

Postby fabiantholin » 2012-08-15 21:24

För er som följer denna spännande tråd kommer här en uppdatering om genomgången av mitt bromssystem (Girling)

Som utlovat införskaffade jag mig en ett koningsverktyg (299:-) och bromsrör (verkar vara exakt samma som hos Mekonomen, det är nämligen samma tryck på och de är 4,76mm) från Feltema och gav mig i kast med den ädla konsten att kona sina egna rör.
Verktyget fungerar bra förutom att käftarna som håller i röret är vassa och ger spår på röret. Men jag lyckades få till ett rör som verkar sitta tätt på framoket. Nipplarna 3/8"x24UNF (66493 & 66489) verkar alltså passa.
Emellertid, när jag skulle sätta igång att lufta visar det sig att de luftnipplarna jag köpt inte sluter tätt i gängorna, när man vrider upp så börjar det rinna från oket och inte från mynningen. Vet ej om man kan hitta de rätta från ovanstående återförsäljare.
Nu har jag efterforskat lite och det visar sig att Mekonomen har passande luftnipplar till bakoken
men ej till de främre!
På CVI har de luftnipplar och det verkar vara samma bak och fram, vet inte varför jag fick för mig att det skulle vara olika...
Hittade på 200-klubben: 1/4" x 28 UNF ska det vara på luftnipplarna.
Biltemas 66463 skall alltså passa.

Sådär då verkar det vara avklarat! Tack till er alla som har tagit del av denna nagelbitare!
142 -68 b18
245 -87 b23
fabiantholin

Re: dimensioner för bromsrör och -nipplar?

Postby senap » 2012-09-12 13:23

Det var en bra thriller....Spec att du anger vilka nipplar du fick att passa, så man slipper köpa på sig alla avarterna.
Många tack.
senap

Return to Original