Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • EL-schema till 140GL

EL-schema till 140GL

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: EL-schema till 140GL

Inläggav Robban » 2012-12-22 20:22

Mekaniskt sprut från en 74a... servostyrning är fina grejor det!

Tja skulle säga ca 15000kr för den bilen i det skicket den är nu.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav dyngklumpen » 2012-12-22 20:38

Om det är mekaniskt sprut, varför sitter det en elektroniks pump vid tanken? trode att en elektronisk insprutning hade en EL-pump och mekanisk en mekanisk pump.. men jag är ju som sagt rookie

eller är det så att även mekanisk insprutning är med elektronisk pump men saknar styrenhet?
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav Amarace » 2012-12-23 05:34

Enkelt uttryckt så styrs elektronisk insprutning av att spridarna ska få en elektrisk signal för att öppna och spruta in bränsle vid en given tidpunkt (en databox sköter det med hjälp av givare lite här och där).

Mekanisk insprutning så styrs spridarna av trycket i bränsleinsprutningen, dom öppnar först vid ett visst tryck och sprutar sedan bränsle hela tiden, mängden bränsle styrs av en luftvåg som lyfter av luften som sugs in och den vågen är i förbindelse med en bränsleslid som tack vare den rörelsen ger mer eller mindre bränsle till spridarna.

Bägge har elektrisk pump, den mekaniska dock med mycket högre tryck (måste ha högt tryck för att insprutningen ska fungera).

Detta var alltså endast väääldigt kortfattat ungefär hur det fungerar. Djupare ids jag inte gå :)
Amarace

Inläggav dyngklumpen » 2012-12-23 16:58

Oki, då är jag med..

Hmm gissar att gammal bensin och kanske smuts i tanken kan påverka bensintrycket eller funktionen över lag. På mina motorer med förgasare kollar jag helt enkelt om det kommer soppa ur slangen när man kör på startmotorn. Finns det något enkelt sätt att kolla om det kommer fram bensin på en med mekanisk insprutning? skulle typ vilja spola igenom systemet på ngt sätt. kolla om stiften blir blöta?

Har gjort rent alla kontkater nu till alla relän etc och jag tycker mig höra att pumpen går nu (ska kolla mera när jag får hjälp, kan inte ligga bak vid pumpen och lyssna samtidigt som jag vider på nyckeln) men jag vill inte köra för mycket innan jag gjort rent tanken och bytt olja i motorn.

Tips på hur man kollar om det kommer fram bränsle mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav Rosen » 2012-12-25 10:49

Enkelt test att du har bensin till spridarna.

Lossa alla 4 spridarna vid toppen och stoppa ned dem i en burk.
Kommer inte ihåg om tändningen måste vara påslagen, testa både och.
Lossa plastkåpan över luftmängdmätaren och lyft lite på skivan med fingrarna.
Bensinpumpen kommer att starta och du skall ha bensin sprutandes ur alla 4 spridarna.
Du kan också se spridarbilden men inte att du får rätt mängd.

Lycka till
Rosen

Inläggav skanke » 2012-12-25 11:58

Kommer inte ihåg om tändningen måste vara påslagen, testa både och.
Lossa plastkåpan över luftmängdmätaren och lyft lite på skivan med fingrarna.
Bensinpumpen kommer att starta och du skall ha bensin sprutandes ur alla 4 spridarna.
Du kan också se spridarbilden men inte att du får rätt mängd.

Jo, tändningen måste vara påslagen. Och när man lyfter mätskivan så skall bränslepumpen starta.
Ju högre man lyfter upp mätskivan dessto mer bränsle skall komma ur spridarna. En bra sak att kolla när man ändå håller på är att det kommer exakt lika mycket ur alla 4 spridare.
skanke

Inläggav dyngklumpen » 2012-12-25 14:33

Tackar, låter hyggligt enkelt att kolla så det kommer fram bensin. fundering, måste jag shoppa några nya packningar när jag lossar spridarna? sedan vet jag inte på rak arm vilken del som är luftmängdmätaren men det kanske man kan kolla upp. Måste ordna en reparationshandbok..
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav skanke » 2012-12-25 21:42

Nej, du behöver inte köpa nya tätningar bara för att du lossar spridarna, men om gummitätningarna runt spridarna är torra och hårda (vilet de ofta är) så bör du byta dom då B20E med K-jet är känsliga för tjuvluft.

OBS att dessa tätningar inte finns i reservdelskatalogen för 140-serien, så behöver du nya så får du säga åt personalen i reservdelsbutiken att du skall ha tätningar till 264 B27E årsmodell 75-78 ungefär.

Under hållarna för spridarna finns O-ringar som man också bör byta.

Luftmängdmätaren är den del som sitter skruvad ovanpå luftrenaren, och från den går luftslangen som ansluter till insugningsröret.

Ovanpå Luftmängdmätaren sitter Bränslemängdmätaren och från den går bränsleslangarna ut till spridarna.
skanke

Inläggav dyngklumpen » 2012-12-26 00:35

Alright, provar utan att shoppa nytt innan. Har Motoroldies i närheten så det borde gå snabbt att ordna nya om det skulle vara nödvändigt att byta.

kanske tar ett tag innan jag får tid, men jag meddelar hur det går, man är ju rackarns sugen på att få igång kärran!

Tack igen för alla tips!
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav skanke » 2012-12-26 12:35

Har Motoroldies i närheten så det borde gå snabbt att ordna nya om det skulle vara nödvändigt att byta.

Det är bara Volvo som har dessa tätningar, såvida inte Motoroldies kan ta hem dom åt dig via Volvo.
skanke

Inläggav Volvo 144 GL-73 » 2012-12-26 13:09

De är 74:ans sprut som sitter i bilen.. K-jet. Finns de ingen tapplugg på tanken?? Har för mig att de ska göra de isf slipper du ju suga ur :) Pröva att knacka på pumpen så kanske den snurrar igång.
Volvo 144 GL-73

Inläggav Volvo 144 GL-73 » 2012-12-26 13:19

Du kan ju börja med att lossa slangen som kommer från filtret och vidare går till själva "spruthjärtat" Alltstå före insug och spridare. Ser du om du har bränsle fram dit först, kanske du slipper att lossa på spridarna :) Lycka till!
Volvo 144 GL-73

Inläggav skanke » 2012-12-26 23:56

En fördel med att lossa spridarna och kolla om det kommer soppa där (om man inte har tillgång till en bränsletrycksmätare) är att då ser man att pumpen klarar att trycka bränsle genom bränslemängdmätaren samt att levererar över 3,6 kg/cm2 i tryck vilket är spridarnas öppningstryck.

Har själv varit med om att lossa bränsleslangen innan bränslemängdmätaren och då först lurats att tro att pumpen var OK eftersom den levererade bränsle och i rätt mängd. Men likförbannat kom det inget i spridarna. Det berodde på, visade det sig senare, att pumpen var kass och inte orkade leverera tillräckligt tryck för att spridarna skulle öppna.
skanke

Inläggav dyngklumpen » 2012-12-27 14:33

Var vid garaget idag och tänkte förbereda genom att göra rent alla tändkablar, tändstift, kontakter till alla reläer etc och sedan med stroboskop kolla om det kommer gnista till alla tändstift.

När jag kom till 3dje stiftet så hoppade den igång, då jag står i ett varm-parkeringsgarage som inte är till för att meka lät jag den bara gå i ca 3 minuter innan jag stängde av den.

Det gick jämt och fint, kunde inte höra något ventilknack etc. dock lär man inte känna hur den egentligen går innan man åker med den på vägen. Avvaktar tills ägarbytet går igenom innan jag gör mera även om det kliar som fan i fingrarna. Hoppas på att jag ska få hem papperna med mig som ägare på fredag (om Transportstyrelsen gör sitt, och säljaren har skickat in papperna som han har sagt att han har gjort)

Det jag hittade som inte fungerade var kupéfläkten, annars såg det ut som att allt funkade, alla GT-mätare, belysningen till instrumentpanelen etc.

blir det till att fira ikväll!
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav senap » 2012-12-27 19:06

Grattis!!
senap

Inläggav dyngklumpen » 2012-12-29 13:49

Tog en provtur i morse 07:30. Förutom att det var isigt och gropigt med ett lager nysnö på vägarna gick det kanonbra, skramlade lite om avgassystemet så jag gissar att man får byta gummiupphängningen, men annars flöt det på fint. Överväxeln fungerade perfekt, Bromsarna kändes fina men kupéfläkten verkade bara fungera på läge 1, så det blir till att felsöka när vädret tillåter (saknar garage att meka i).

Annars blir nog jobbet mest att göra rent och se till att vissa delar av inredningen skruvas fast ordentligt. Sedan får man hoppas att arbetsordern från Bilprovningen inte innehåller några jobbiga överraskningar.

I Väntan på våren!

Bild
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav dyngklumpen » 2013-01-03 14:51

Har kikat under bilen och jämfört med bilder på M46 och vad jag kan se så är det en M46á som sitter i bilen. Men jag är inte rätt man att avgöra om alla overdrivelådor ser exakt lika ut i "chassit"

Finns det något nummer jag kan leta efter som jag kan läsa utan att skriva bort växellådan?

Hur som helst, lådan känns perfekt, korta slag och inget missljud, överväxeln hoppar i fin fint.
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav fretchi » 2013-01-03 17:04

Hur fungerar backspärren på din bil?

Krävs lite mer kraft för att få i backen, så är det M41. Måste du lyfta en ring alldeles under växelspaksknoppen innan du kan föra in backväxeln, då har du M46.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav dyngklumpen » 2013-01-03 17:45

Då verkar det enkelt. isf är det en M41. Det är bra, för då vet man att kardan, knutar lager etc är från rätt modell vilket borde göra det lättare att beställa eventuella reservdelar.
Användarvisningsbild
dyngklumpen

Inläggav VOLVO » 2013-01-16 21:53

Skön bild "i väntan på våren"! Nyfiken på vad nästa steg är för bilen o när du tar den till besiktningen?
/sven
Användarvisningsbild
VOLVO

FöregåendeNästa

Återgå till Original