Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Extrasäte till 145:a

Extrasäte till 145:a

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Extrasäte till 145:a

Postby Henke » 2008-02-06 20:17

Jag har fått ett sånt extrasäte man sätter in i bagaget på 245:an och jag vet att ifall jag byter ut den tvådelade luckan i min 145:a från 1971 mot en nyare lucka från 245:ans modell så funkar det.

Nu till min fråga; vet någon hur vår svenska lag lyder ifall jag monterat en sådan och jag blir stoppad av polisen med passagerare i extrasätet?

Mvh

Henke
Henke

Re: Extrasäte till 145:a

Postby Amarace » 2008-02-06 20:58

Henke wrote:Jag har fått ett sånt extrasäte man sätter in i bagaget på 245:an och jag vet att ifall jag byter ut den tvådelade luckan i min 145:a från 1971 mot en nyare lucka från 245:ans modell så funkar det.

Nu till min fråga; vet någon hur vår svenska lag lyder ifall jag monterat en sådan och jag blir stoppad av polisen med passagerare i extrasätet?

Mvh
Henke

Det går inte alls bra. Du måste registrera om bilen för två passagerare till och sedan kommer dom att kontrollera extrasätet varje gång du besiktigar också.
Amarace

extrasäte

Postby expressfreaken » 2008-02-07 19:39

Jag monterade i ett säte i bagaget på min express -72Jag lyckades hitta ett original till 145 an, Ringde bilprovningen och ifrågasatte denna montering och ville veta hur jag skulle göra med bälten till dessa.

Fick svaret av experterna att dessa säten inte är registeringspliktiga då de anses som barnsäten och därmed inte kan registeras som riktiga passagerarsäten. Bälten behövdes inte alls då de är bakåtvända var svaret på andra frågan.

Jag hade funderingar på säte från 240 men det visade sig att något fäste skulle hamna mitt i någon balk där bak på 145an. Det borde dock gå i en -74.

Har även monterat extrasäte i en 850 och det har fungerat utmärkt och polisen har inte ifrågasatt det och bilprovningen har inget emot det.
expressfreaken

Postby Henke » 2008-02-08 21:13

Men vänta nu! :shock: Finns det extrasäten till 145:an också? Hur gör man med den tvådelade golvluckan då? Är det någon som har en sån till övers?
Henke

Postby expressfreaken » 2008-02-09 00:22

Jag annonserade på traderamotor och sökte extrasäte till 145 an. Det ringde en kille samma dag som annonsen kom ut och han hade ett. Annonsen låg sedan kvar tiden ut utan svar.

Ryggstödet sitter på den främre luckan som man viker upp och gör fast med ett par gummistroppar. Sitsen sitter på den bakre luckan som man viker runt. Bälten tog jag från motsvarande 240 säte. Borrade hål på lämpliga ställen och satte jättebrickor i 3mm material på baksidan.

Fungerar utmärkt.
expressfreaken

Re: extrasäte

Postby RH » 2008-02-09 21:28

expressfreaken wrote:Har även monterat extrasäte i en 850 och det har fungerat utmärkt och polisen har inte ifrågasatt det och bilprovningen har inget emot det.

Jag har också en 850 med extrasäte. Jag är rätt säker på att det suttit där sen bilen var ny och det står inget om det i regpapperen. Bilprovningen sa i alla fall inget om det när jag var dit för ett par veckor sedan. (Dom kollade inte ens om bältena fungerade.)
RH

Return to Original