Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Få ut bromskolv

Få ut bromskolv

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Få ut bromskolv

Postby RH » 2008-04-13 19:24

Jag skulle ta isär bromsoken (bak) idag, men en kolv har kärvat fast och det verkar inte som den har några planer på att släppa. Jag har försökt med tryckluft, men trycket räcker inte för att den ska ge upp. Finns det några andra sätt? Jag antar att ett nytt ok kostar en förmögenhet så det vore ju trevligt om det gick att rädda.

(Har sprayat på rostlösning som ska få verka några dagar, jag får ändå inte ihop oket idag eftersom Mekonomen gett mig fel renoveringssats...inget flyt idag inte.)
RH

Postby polly » 2008-04-13 19:31

om ändå oket är lös kan du ju prova lägga en träbit emot, skruva fast oket i skruvstäd och försöka knacka lös kolven, annars är rostlösningen inte en helt dum idé.

Sluta handla på mekonomen! ;) skaffa dig ett par polare som har någon mindre bilverkstad och låt dom köpa delar billigt och bra åt dig istället! :D
Volvo 142 -74 original!
polly

Postby Wire72 » 2008-04-13 19:46

När jag råkar på en bromskolv som absolut inte vill släppa, Så är det smidigt när oket är löst att skaffa en fettnippel till oket där bromsvätskan kommer in, lägg mellan 2 nedslitna bromsbelägg gärna inlindat i nått tyg eller nått, ta fettsprutan och pumpa på försiktigt så brukar det släppa, Har en omgjord trätving som är jackad så man låser ena kolven så att man får ut hela bromskolven på motsatt sida. Glöm ej att rengöra oket ordentligt från fett samt blåsa kanalerna rena med tryckluft innan du monterar tillbaka allt :wink:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Hasse63 » 2008-04-13 23:07

Det lär funka med fett men för att få ut fettet så kan man värma oket och sen hälla ut fettet och sen avfettning/T-röd ...MEN AKTA SÅ NI INTE BRÄNNER ER
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby RH » 2008-04-14 20:21

Jag får ta och prova det där med fettet om rostösningen inte hjälper. Nån som vet vad det är för gänga på luftnippeln (Girling, bakhjul)?

Annars funderade jag ett tag på att sätta tillbaka oket, fast med ett tunt mellanlägg istället för belägg på den sidan som kärvar och se om det går att pressa ut kolven genom att bromsa hårt. Men då kanske det slutar med att hela skivan blir skev istället.
RH

Postby Wire72 » 2008-04-15 09:56

Vet ej gängmodellen men ta med oket på en firma som säljer fettkoppar,

Tror dock ej att det finns nog med utrymme för att få en bromskolv när oket sitter monterat,, :wink:
Wire72

Re:

Postby RH » 2008-04-16 20:43

Wire72 wrote:Tror dock ej att det finns nog med utrymme för att få en bromskolv när oket sitter monterat

Nej, men jag tänkte att om man får ut den en bit så kanske tryckluften funkar sen. Men jag är rädd om skivan som sagt.

Rostlösningen har i alla fall inte hjälpt, så nu får det bli fettsprutan! Säljer dom fettnipplar i en vanlig järnaffär eller var köper man sådana?

Skiljer oken nåt mellan årsmodellerna också, eller är det bara Girling och ATE som skiljer? (Backup-planen är att skaffa nytt ok på skroten. Törs man göra det, eller är det stor risk att kolvarna kärvat fast där med om man får ett från nån skrotbil som stått ett tag?)
RH

Postby Wire72 » 2008-04-16 21:27

Borde finnas i en bra järnaffär, Men annars så typ laitis eller nått liknande borde ha..

Vet dock hur det är med 140 om det skiljer mellan årsmodellerna.. Köper du ett på skroten så borde det ju vara funktionstestat men hör med skroten om det blir aktuellt,,
Wire72

Postby RH » 2008-04-17 21:39

Fettmetoden funkade kanon, den kröp ut snällt och fint.
RH

Postby Wire72 » 2008-04-18 00:31

Vad great,, bara att putsa kolven/kolvarna och loppet i oket och rengöra det från fett sen :wink:

Ps. glöm ej att lossa luftningsnippeln och rengöra det med..
Wire72

Return to Original