Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fäste Panhard (?) stag

Fäste Panhard (?) stag

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Fäste Panhard (?) stag

Postby mr D » 2012-04-13 22:48

Är osäker på om staget kallas så, sökte men fann inget.
Alltså staget som förbinder bakaxeln till ett fäste bakom i underredet. Krängningshämmarstag kanske man kan kalla det.

Jag upptäckte idag att fästet till staget, det som är skruvat i golv/balk, är sönderrostat på min bil (142 -71).
Kollade på VP, det finns med i sprängskissen på bakaxelupphängningen (nr 35), men finns inte med i listan.

Så jag tänkte bara höra om nån vet om/var man kan få tag på ett dylikt fäste? Annars blir det till att försöka reparera.

Mvh/ Daniel
mr D

Re: Fäste Panhard (?) stag

Postby Gunnar S » 2012-04-14 00:15

Om det är detta fäste du menar, så tror jag vi kan kalla det för "Fäste till Panhardstag".
Kränghämmarstag och tillhörande fäste är ju nåt annat och dessutom inte standardmonterat i bakvagnen på 140-serien.
:arrow: Image
Verkar dock inte som detta finns att få tag på. Återstår att svetsa upp vad som återstår av ditt
eller leta runt på skroten.
Kanske Erik C. (Trotjänare i klubben) kan pressa upp nya i rostfritt...?

Image
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby mr D » 2012-04-14 01:00

Ja, precis det.
Ok, tack då vet jag det :)
Då lutar det åt projekt "rädda vad som räddas kan" :P

Ang. att pressa upp nya i rostfritt så vore det kanske ingen dum idé. Fästet sitter ju i ett ganska utsatt läge, rostmässigt. Man kan ju gissa att det finns en och annan förutom jag som har ett en smula anfrätt fäste :wink:
mr D

Postby Gunnar S » 2012-04-14 07:41

Märkligt att det inte ingår i reservdelskatalogen.
Har själv fått sömma ihop resterna av mitt eget fäste. Det var gravrost...
:wink:
Nå, efter att ha rensat ur och förberett så var det lättsvetsat och inga konstigheter.

Brorsan hjälpte en gång en kompis med dennes 144 och där var det mesta av fästet förlorat till korrosionsguden. Diverse trålning på skrotarna gav inget så till slut fick man improvisera. Av benställningen till en kontorsstol, av snurrtyp, tillverkades ett fäste som anpassades till bilen. Besiktningen gick som en dans och jag antar att fästet är allt som återstår av den bilen. Det var av aluminium och satt som en smäck.

:mrgreen:

Återkom gärna med lite bilder på projektet.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby thobe » 2012-04-14 11:27

Finns enligt lista nya på SVIS för medlemmar. Troligtvis ska du ha 684313 om du har en 71:a. Styrs lite av ch nr. men båda två ska finnas.
thobe

Postby mr D » 2012-04-14 22:29

Skön historia där Gunnar! :lol:

Ja jag får återkomma med bildreportage vid tillfälle. Jag bör åtgärda felet snarast, var ute och tog en tur idag, och i det trasiga fästet bildas ett högst irriterande ljud. Minsta rörelse i bilen skapar ett entoningt "gnirkande" som fortplantar sig skapligt upp genom golvet.

Ok ja det avgör saken- nu är det jag som blir medlem snarast!
mr D

Return to Original