Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fastrostade bultar bakre bärarmar

Fastrostade bultar bakre bärarmar

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Fastrostade bultar bakre bärarmar

Postby Niklas » 2009-07-08 15:35

Hej,

Jag hade tänkt byta bärarmar bak, men får inte loss bakre fästbultar, som har rostat fast i bussningarnas hylsor :( .
Finns det någon på forumet som med framgång fått loss dessa med värme? Kan en minibutangasbrännare typ Clas Ohlson a.nr. 30-8274 göra någon nytta eller krävs det gassvets?

/ Niklas
Niklas

Re: Fastrostade bultar bakre bärarmar

Postby Epsi » 2009-07-08 16:06

jag har bara hört historier om nämnda bultar och hur jävliga dom kan vara så jag kan inte svara på så vis. men jag gissar att den minibrännaren du nämner är iknande den jag försökte använda mig av för att lossa bultarna till bakre bromsoken på min. Behöver jag säga mer än att jag har bokat in en tid med herr acytylen och fru oxygen?
Epsi

Postby Bengt-åke » 2009-07-08 16:11

Det är nog inte bra med gassvets eller annan värme
efter som det gummi runt hylsn bulten sitte i
risk för brand

använd kapmaskin med 2 mm kapskiva
kapa av bulten mellan fäst öronen men kapa bara i gamla bussnigen

sätt sen dit ny bussning ov ny bult o mutter

jag har nyss gjort samma sak själv det gick bra
Bengt-åke

Postby Amarace » 2009-07-08 18:06

Gassvets är utmärkt, då bränner du bort gummit och får bättre gensvar om du ska slå loss bulten genom hylsan (med tur kan du hålla emot hylsan med en rörtång såpass att du får bulten att lossa när man vrider den, sen brukar man få ut den).

Så gott som alltid använder jag gas för att bränna bort gummit när det gäller bussningsbyte, sen sågar man ett spår i ytterhylsan så är den borta. Snabbt och enkelt.

Men den minibrännaren du nämner, nja, för att värma 0,5mm plåt litegranna kanske, men inte detta. För att värma bort nåt som rostat fast måste man värma så det blir rött, då först får man väck rosten såpass att man kanske kan få loss det.

Och har man ingen gas av nåt slag så får man göra som ovan beskrivet, att kapa loss det helt enkelt.
Amarace

Postby 123 GT » 2009-07-08 21:37

Glöm inte att smörja in de nya bultarna med nåt anti-kärvmedel så får du loss dem nästa gång utan att behöva använda gassvets eller rondell.
AVG
123 GT

Postby MatsH » 2009-07-08 21:51

Ska du sätta dit nya bärarmar?Finns det nya att få tag i?Vart isåfall?
MatsH

Postby Niklas » 2009-07-15 20:37

Tack för tipsen, jag använde kapskiva och nu är bulten väck. :D
Det fungerade bra att använda kapskiva, men man får vara försiktig så att det inte händer olyckor. Jag har numera största respekt för denna maskin efter att ha läst om olyckor då den hamnat i diverse kroppsdelar.
Det är inte nya bärarmar jag fått fatt i tyvärr, utan bättre begagnade från SVIS som jag målat och bytt bussningar i.

/ Niklas
Niklas

Postby MatsH » 2009-07-16 18:42

Använde du en press när du tröck i dom nya bussningarna?
MatsH

Postby Niklas » 2009-08-02 10:54

Ja, jag använde en mekanisk press som jag byggde av hålplåtar (byggbeslag), skruv och gängade stänger.
Niklas

Return to Original