Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fjäderdistans

Fjäderdistans

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Fjäderdistans

Postby Lex » 2012-09-08 21:09

På min 145 -73 så finns det en distans mellan kaross och vänster bakfjäder.
Det är en bricka som är 13mm tjock,på vänster framfjäder finns också en distans.
Vad var anledningen till detta? För att kompensera för förarens vikt,eller?
Dessa distanser finns med på sprängskisserna i reservdelskatalogen.
Image
145 Express -73
Lex

Re: Fjäderdistans

Postby Amarace » 2012-09-08 23:09

En förklaring jag fått en gång i tiden är att redan när bilarna var nya så justerades "hänget" mellan vänster o höger sida med distanser, gummimellanlägg och/eller plåtbrickor. På dom bilar jag haft är det främst på vänster sida det har suttit, och då bak.

Edit, går Expressen bra förresten?
Amarace

Re: Fjäderdistans

Postby Lex » 2012-09-09 07:26

Jo Expressen går bra, igår fick den nya bussningar i bakvagnen samt nya fjädrar.
Dom gamla var lite trötta.... :roll:
Kan kanske bero på att bilen är 40 år eller att den har burit en del last under årens lopp.... 8)

Nu är bilen märkbart högre på vänster sida,men jag tänkte köra ett tag så får man se hur dom nya fjädrarna sätter sig. Kan hända att distansen ska plockas bort senare.
Image
145 Express -73
Lex

Return to Original