Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • För hög co halt

För hög co halt

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

För hög co halt

Postby gringob23 » 2012-11-28 10:06

Tjenare, var nyligen och besiktade min pärla, men fick 2 fel, handbroms bromskraft otillräcklig men det vet jag vad som är fel, däremot fick jag för hög co halt och undrar lite vad de brukar vara för fel ? För hög co halt är väl att motorn får för mycket bensin/lite luft. Men den förgasaren jag har går ju inte justera.. Tändningen har väl inget med co halten att göra ? Sen har jag lite skit i tanken fortfarande kan de ge högre co halt? Mitt avgasrör är också lite ihopklämt i slutet men de borde ju inte göra någon skillnad alls. Tips på vad det kan vara skulle uppskattas ! Har en polare som har en saab förgasare med ställbart munstycke, då går det ju ställa så snålt de bara går men man vill ju veta vad som är fel på min..
144-72 | 142-71
gringob23

Re: För hög co halt

Postby Daniel » 2012-11-28 10:11

Vad har du för förgasare? Det är klart det går att ställa, men på de Stromberg som inte har justerskruv måste munstycket pressas upp eller ner. Kanske är nålen sliten? Dags för liten förgasarrenovering?

Vill du ha det ordentligt gjort eller ha tag i reservdelar, kontakta Förgasarteknik.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby gringob23 » 2012-11-28 10:40

Daniel wrote:Vad har du för förgasare? Det är klart det går att ställa, men på de Stromberg som inte har justerskruv måste munstycket pressas upp eller ner. Kanske är nålen sliten? Dags för liten förgasarrenovering?

Vill du ha det ordentligt gjort eller ha tag i reservdelar, kontakta Förgasarteknik.

Okej :) För mindre bensin ska munstycket upp eller ner då ?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Daniel » 2012-11-28 11:48

Upp skulle jag tro. Då blir väl passagen mellan munstycke och nål smalare. Men jag spekulerar bara :)
Mvh
Daniel
Daniel

Postby senap » 2012-11-28 12:46

Tanka i E85 inför besiktningen så slipper du ca-halt problemen.
senap

Postby Daniel » 2012-11-28 13:18

.. fast det tar ju inte bort grundproblemet. Det är inte som om bilen går som den ska bara för att man tankar i E85 inför besiktningen. Och har man för hög CO så går ju inte bilen som den är konstruerad i alla fall.
Mvh
Daniel
Daniel

Postby gringob23 » 2012-11-28 13:23

Det är fixat nu iaf, men tack för hjälpen! Först gjorde jag fattigmans varianten och slog bara upp munstycket ist för att pressa, då sjönk co halten från 7.5 till 5.5 men sen hade jag ett mini hål i membranet och de satt nån "trimfjäder" inne i förgasarn, alltså en utdragen fjäder som var stenhård, så kolven rörde sig knappt, så när ja bytte till original fjäder och nytt membran fick jag 1.2 i co, lite lågt men funkar genom besiktningen iaf!
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Daniel » 2012-11-28 15:51

Låter kanonbra! Grattis! :)
Mvh
Daniel
Daniel

Postby skanke » 2012-11-29 09:51

Att justera CO halten på en Strombergare är jobbigt. Det är ett jäkla pyssel och justera munstycket.

Därför snor jag tråden för att tipsa om en intressant grej.

På Nyköpingsmarknaden nu i höst så var Förgasarteknik på plats och han hade med sig något jag inte sett tidigare, en konverteringssats för att göra munstycket justerbart på Strombergare. Fungerar dock bara på förgasare med bottenplugg i flottörhuset. Men har man det så går det att montera.

Med detta kit monterat så får man en justerskruv där bottenpluggen normalt sitter, och genom att skruva på justerskruven så kan man höja eller sänka munstycket och man kan därigenom enkelt justera CO även på en Strombergare.

Kostar en slant, men jag kommer nog att montera ett sånt kit på förgasaren i min 142 -71.
skanke

Postby Daniel » 2012-11-29 11:58

Låter ju också som en kanongrej. Priset verkar ligga på 800:- om man kollar in deras hemsida. En rejäl slant. Kanske kan vara värt det. Hur ofta behöver man justera CO?

Har inte alla Stromberg 175 CD 2 som satt på 140-serien bottenplugg eller justerskruv?
Mvh
Daniel
Daniel

Postby Amarace » 2012-11-29 16:58

Eller så skaffar man en Stromber från en B18 som har den finnessen som standard :)

Att justera Stromberg är inga problem, OM man har pressverktygen, jag svarvade och gjorde egna såna, och då är det lätt (lättast är att först pressa ner munstycket och sedan montera verktyget för att pressa upp, då pressar man tills det blir bra).
Och annars så fungerar det med ett dorn, men man ska montera loss förgasaren först och slå upp munstycket max, sen får man testa sig fram genom att slå ner det igen försiktigt, men det är inte att rekomendera, är man inte lätt på handen blir det fel och man slår sönder munstycket.

Så slår man kostnaden för ombyggnadssatsen mot kostnad för verktygen är ju verktygen bättre investering, det kan du ju använda livet ut utan att hålla på o flytta över den där satsen.
Amarace

Postby skanke » 2012-12-02 21:52

Det finns ju en annan aspekt som gör att man vill ha ett snabbare sätt att justera. Även om man har verktygen så är det halvbångligt att justera och det tar tid.

Har man inte tillgång till en CO mätare så är man beroende av verkstäder och dessa är mer benägna att ta betalt för att man skall få testa och justera CO halten på bilen om det är en opertaion som tar tid. Här i Stockholm är timdebiteringen hög, gissningsvis någonstans 700-1000:-/tim och även om justeringen inte fullt tar en timme så vill man ofta ha betalt för det ändå.

Har man inga kontakter på någon bilverkstad så är det här ofta kostsamt.

Träffar man på någon samarbetsillig besiktningsman så har det hänt att man snabbt kan få justera CO halten så att det hamnar på godkännt värde. Men det går inte om man skall plocka fram verktyg. I och med avregleringen av bilbesiktningen är detta med att få kolla och justera CO halten nog något som hör till det förgågna hursomhelst.
skanke

Postby Amarace » 2012-12-02 23:28

Fast att justera utan CO-mätare går oftast utmärkt om man lyssnar på motorn vid justering, har aldrig fått för hög CO när jag justerat själv utan mätare.

Men enklast av allt är att skaffa en SU :) En mejsel så justerar man kvickt.
Amarace

Postby skanke » 2012-12-03 09:41

Själv har jag inte så bra öron så att jag grejjar det :oops:

Men jag håller också med om att ett alternativ är byta till en SU, som i mitt tycke är en bättre förgasare, då får man justermöjligheten på köpet.
skanke

Return to Original