Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • fördelardrev

fördelardrev

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

fördelardrev

Postby rickard.lindberg » 2012-04-07 09:12

hej alla!

Jag skulle byta fördelare på min vagn då jag upptäckte att ena halvan av fördelardrevet var itu.
Behöver därmed även byta detta.
Jag har förstått att det bara är att dra det uppåt men det sitter som berget,är det verkligen rätt tillvägagångsätt?
Sitter det nån låsring som måste bort först? Kan inte se nån på de sprängskisser som finns.
Jag vill verkligen undvika att riva tråget och ta det via drivningen till oljepumpen.

Tacksam för svar,det är självklart en b20 det handlar om.
rickard.lindberg

Re: fördelardrev

Postby skanke » 2012-04-07 10:48

Har du demonterat fördelaren så skall man lätt kunna dra upp fördelardrev med axel. Det finns ingen låsning eller liknande. Brukar gå bra med en tång eller liknande. Man drar inte rakt upp utan pga av kuggarnas vridna form gör man en vridande rörelse när man drar upp drevet.

Ibland kan det dock vara svårt att få ut drevet/axeln. Om det är en massa gamla avlagringar i den nedre änden på axeln nere vid oljepumpen, så har jag varit med om att man inte kan dra ut fördelardrevet. Man får upp drevet en bit men sedan tar det stopp.
skanke

Postby rickard.lindberg » 2012-04-07 20:49

Tack så mycket för svaret nu var det ju en barnlek
Att medels pilygrip vrida och dra upp den.
Till veckan blir det skroten och vrida ur en
Hel att byta med.
rickard.lindberg

Postby Hasse63 » 2012-04-07 22:15

Tänk på att få det exakt på rätt plats... Hur finner du i länken nedan :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Return to Original