Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Förgasarbyte för lättare starter

Förgasarbyte för lättare starter

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Förgasarbyte för lättare starter

Postby Tobb3 » 2009-10-11 16:16

Hej,

Min volvo är ganska svårstartad mitt i sommaren, man får veva runt för länge innan
den går igång och den startar knappt utan chocke.
Låter som ett ganska säkert soppafel om man nu kan kalla de fel, annars går den fint.

Då till frågan, har kommit över en "mindre fin bil" i fredags, den är mycket mer lättstartad och den
förgasaren verkar fungera klockrent. Är det bara att göra en enkelt byte?

/ Tobias
144DL -74, 142DL -74, 142DL -73, 240GLT -87 & 940GL .91
Tobb3

Re: Förgasarbyte för lättare starter

Postby Amarace » 2009-10-11 16:45

Det är inte så säkert, det beror ju på allt annat.

Har du kollat tändning (kamvinkel/brytaravstånd, förtändning)? Bytt fördelarlock och brytare samt tändstift och tändkablar?
Ställt ventilerna?

Är ju mycket som spelar in på hur en motor beter sig.

Men självklart kan du byta förgasare och se, men det är ju inte säket du får det bra ändå.

Sen, du skriver att den är svårstartad mitt i sommaren, hur är den på hösten/vintern? Just problem med start på sommaren kan bero på ånglås och liknande.
Amarace

Re: Förgasarbyte för lättare starter

Postby Tobb3 » 2009-10-11 16:59

Nja asså de är inte bara på sommaren den e svårstartad, på vintern är den ett ***** om man säger så ;)
Allt vad tänddelar heter är bytta så det är inte det. Ventilerna har jag inte ställt, så de kan nog vara värt att se över
borde finnas ett kaptiel om det i rep handboken =) går den inte bättre då så ska ja testa byta föggen.

tack för snabbt svar :D
144DL -74, 142DL -74, 142DL -73, 240GLT -87 & 940GL .91
Tobb3

Return to Original