Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Förgasare flödar över, akut!

Förgasare flödar över, akut!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Förgasare flödar över, akut!

Postby offwhite » 2013-07-18 20:54

På väg hem från jobbet började bilen bete sig konstigt, och luktade rejält med bensin i kupén, stannade till och upptäckte en pöl av bensin nedanför förgasaren i motorrummet. Nu är jag fast här vid Willysparkeringen och vågar inte köra vidare på hund av brandrisken. Vad kan ha gått fel?
offwhite

Re: Förgasare flödar över, akut!

Postby Göran Å » 2013-07-18 21:35

Börja med att kolla alla anslutningar för bensinslangar. Om slangarna är gamla kan de torka och spricka. Bensin kan sippra ut ur en spricka på undersidan utan att man ser det ovanifrån.
Göran Å

Postby offwhite » 2013-07-18 23:07

Slangarna såg hela och fina ut, och de är torra från bensin. Läckan verkar komma från själva förgasaren.
offwhite

Postby Per-olov » 2013-07-19 00:55

Sent svar: kontrollera ventilsätet för flottören om det fastnat smuts där. Blås rent med tryckluft om du kan. För att göra detta måste du ta av förgasaren från bilen
Det är det en möjlig orsak. Annars är det iaf alltid en bra ide att plocka ner koppen under förgasaren och rengöra flottörhuset, ventilen samt torka av nålen som ska stänga flödet.
Per-olov

Postby offwhite » 2013-07-19 12:01

Willys personal var så snälla att de lät bilen stå kvar inlåst på parkeringen över natten. Imorse åkte jag dit och bytte SUn mot en strombergare jag hade hemma. Bilen gick rejält fett, men jag kunde åtminstone ta mig hem med den förgasaren. Ska plocka isär SUn och kolla om jag kan rengöra den så den fungerar igen.
offwhite

Return to Original