Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Full dokumentation

Full dokumentation

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Full dokumentation

Postby Epsi » 2008-01-16 14:48

Jag har precis köppt mig en 142 av årsmodel 1971. (bilen är dock uttagen den 28 oktober 1970) av en gammal farbror. bilen har gått strax under 21k mil och ser ut ungefär som alla andra gubbkörda 142or i det här landet. Dock så fick jag med en hel hög med spännande papper såsom det gamla regestreringsbeviset och dom gamla plåtarna med länsbokstäver, intruktionsbok och häftet \"körtips\" i nyskick.

Desutom papper på vad som verkar vara samtliga reprationer och servicar billen fått genom åren, allt på verkstäder. Jag är nu 3 ägaren och då bilen är mer än dubbelt så gammal som jag har jag fått lite samvetskval då min ursprungliga plan var att rolla bilen mattsvart å i stort sett använda den som ungdomsbil, men efter at ha gått igenom den lite noggrannare börjar tankarna röra sig om orginalrenovering. min fråga är helt enkelt, hur många sånna här bilar med full dokumentation finns det? är det såpass få att just denna bil går upp något i pris? Självklart förstår jag att om man frågar i orginalforumet får svaret att den är klart värd att bevara i orginalskick men en 142 som ungdomsbil kommer jag ha dock vet jag inte om jag ska hitta en annan än denna till det.
Epsi

Postby skanke » 2008-01-16 17:23

Hur många 140:or det finns kvar med \"full dokumentation\" är en omöjlig fråga att svara på. Det är nog inte alltför ofta man får med mer än instruktionsbok och regbevis.

Häftigt att de gamla skyltarna följde med :D

Dokumentationen höjer väl kanske inte värdet på bilen egentligen, men gör den kanske lite mer intressant för en originalentusiast.

Om det är värt att spara bilen och/eller renovera upp den till en fin originalbil avgörs kanske inte främst av papprena som följde med, utan på skicket. Är det för mycket rost, är en massa saker utbytta osv, osv som gör det för jobbigt att sträva mot perfekt originalskick.
skanke

Postby deluxe » 2008-01-16 18:12

När jag köpte min gula 145:a (nuvarande reservdelbil :( ) så låg där ett laminerat papper (bland alla andra servicepapper) i hanskfacket som visade att bilen gått sitt första år som hyrbil/lånebil på Volvo (med stämplar o grejer) innan gubben som haft bilen innan mig köpte den 1972. sån kul fakta som värmer hjärtat men tyvärr inte plånboken.

Bilen hade dock tyvärr förfallit till den milda grad att jag efter att ha rivit ner hela bilen konstatera att det var pop-nitad plåt och byggskumm som höll ihopa den...

så den fick tyvärr bli reservdels bil till min turkosa, är ju samma årsmodell.

Men vinner jag på lotto så svär jag på att den ska bli i nyskick :D
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Epsi » 2008-01-16 19:17

Faktum är att det inte är så mycket som skulle behöva göras för å få den i ett förhålandevis riktigt fint skick.

Byta packningen till ventilkåpan och mellan grenrör å det nya avgassystemet.

Byta undre länkarmen vf som dom lagat på något konstigt sätt med plattjärn.

Byta gasfjädrarna som ska hålla uppe bagageluckan.

Slipa skärmkanterna där det börjat komma ytrost å likadant i nederkant av dörrarna.

Och så en ny lack i den nya ljusgråa kulören som en krona på verket.

Kanske få igång bensinvärmaren igen å ett vetteranbilsbatteri \"bara för att\"

om det görs har jag en finfin 142 som gott å väl kan stå bland finfint orginalrenoverade bilar på tex vroom utan att skämmas för sig:)
Epsi

Postby C Upp » 2008-01-16 19:32

I såna fall tycker jag valet är enkelt. En så fin bil med så mycket dokumentation är väldigt synd att göra om för mycket. Och värdet står sig om inte annat mycket bättre i originalskick än rollad och trimmad.

Även om jag själv bygger om och gillar det, så har jag en förkärlek för originalbilar. Jag får dock aldrig tag på en tillräckligt fin att behålla original.
C Upp

Postby Ola O » 2008-01-17 08:33

Renovera din bil till original och köp en 740 som du kan rolla mattsvart.
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben

PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Ola O

Postby skanke » 2008-01-17 10:59

Är det inte mer jobb än du beskriver så är det inte mycket att fundera på tycker jag. Satsa på att göra den till en fin originalbil istället för att rolla den svart.
skanke

Postby pvfreak » 2008-01-17 19:31

Jag håller med förgående talare, valet är enkelt. Fixa den, så kan du lacka när du får tid och råd. 740:is finns i varenda buske. ( än så länge )

Men det är klart, den blir ju veteran så småningom den också. Då kanske du får stryk om du rollat den mattsvart. :lol: :lol:

Har du inga bilder att lägga ut? Vore kul att se den.
pvfreak

Postby Epsi » 2008-01-17 20:38

Det lutar nu åt orginalhållet med lätta förändringar. Tanken är att allt ska kunna återställas till orginalskick på en max 24 timmar effektivt arbete.

Receptet lyder:

Vit garagelack

Kapade framfjädrar

Gröntonade rutor (fanns detta som extrautrustning när bilen var ny?)

Extraljus med kromad ljuspotta

Breddade orginalfälgar ca 195x65R14 (fanns det inte orginalfälgar med denna bredd?) eller någon annan alufälg.

Kromade motordetaljer

Orginalfjädrar och skall naturligtvis sparas så man kan slänga på dom ifall man vil köra med det ett tag, färdigkapade har polaren liggandes som suttit på en a-traktor.

Inredningsmäsigt är jag inte helt säker om jag ska göra något alls men det får tiden utvisa.

Nu har jag även kikat lite närmare på vissa detaljer och märkt att ny gasdämpare till bagagluckan behövs (fick jag veta den hårda vägen så nu sitter jag med fingrarna i bandage) och så har jag en fråga angående främre kofongaren.

Fanns det någon modell som hade regestreringsplåten ovanför kofongaren och/eller färdigborrade hål på undersidan av kofångaren?

På min sitter det nämligen två fula rektangulära extraljus på ovansidan av kofångaren samtidigt som regestreringsplåtens bärjärn går från undersidan upp framför grillen.

Några bilder lär det bli inom inte så lång framtid, jag ska bara lära mig lägga upp dom samt fixa en kamera:)

förövrigt kan ju nämnas att jag kikade närmare på dom däck som sitter på nu, dotmärkningen daterar dom till berlinmurens fall å de e fortfarande 5 mm kvar:P

Synpunkter eller idéer är alltid välkomna!
Epsi

Re:

Postby C Upp » 2008-01-17 21:47

Epsi wrote:Breddade orginalfälgar ca 195x65R14 (fanns det inte orginalfälgar med denna bredd?) eller någon annan alufälg.

Näe, 14" var aldrig original på 140. Det var 15" hela tiden. Och 5,5" breda borde väl gå att knö på 195or på? 165x82R15 var ju std på 5" fälg.

Epsi wrote:Nu har jag även kikat lite närmare på vissa detaljer och märkt att ny gasdämpare till bagagluckan behövs (fick jag veta den hårda vägen så nu sitter jag med fingrarna i bandage).

Aj...
C Upp

Postby Epsi » 2008-01-18 00:08

Näe, 14\" var aldrig original på 140. Det var 15\" hela tiden. Och 5,5\" breda borde väl gå att knö på 195or på? 165x82R15 var ju std på 5\" fälg.

Fel av mig:) ja då kanske man skulle satsa på det i stället iofs, är dessa 5,5\" fälgar du pratar om svåra att få tag på och vad ligger dom i för prisklass?

På bilen sitter föresten strålkastarinsatser för h4lampor men orginal verkar det ha suttit insatster med assymetrisk lampa stämmer det? Jag fick nämligen med orginal volvokartoner med instruktionsblad om hur man monterar H4insatserna, i lådorna ligger dock insatser med assymetrisk lampa så det förefaller som ett vettigt antagande.

I morgon har morsan lovat att trafikförsäkra bilen (39dagar till 18årsdagen) så efter det ska man väll kunna ta sig en provtur iaf:)
Epsi

Postby skanke » 2008-01-18 09:40

Gröntonade rutor fanns att få på 140 GL modellen och 164.

Att få tag på en uppsättning gröntonade rutor till en 142:a är både svårt och dyrt. Det är speciellt sidorutorna som är svåra, fram och bakruta är enklare då dessa går att ta från 240. Man kan ju förstås använda gröntonad solfilm till sidorutorna ifall man inte kan hitta dessa tonade.

Det där med vit garagelack låter ju kanske inte så kul....blir ju nästan aldrig bra....att byta kulör på en bil är ju rätt jobbigt om man skall lacka i dörröppningar, motorrum och bagage, och det bör man ju göra. Bland det fulaste som finns är när man bara lackar utsidan på karossen och har kvar originalfärgen i dörröppningar och motorrum. Syns ju direkt när man öppnar dörrarna. Sedan är ju ett kulörbyte knappast något man återställer på 24timmar
skanke

Re:

Postby pvfreak » 2008-01-18 18:29

På bilen sitter föresten strålkastarinsatser för h4lampor men orginal verkar det ha suttit insatster med assymetrisk lampa stämmer det? Jag fick nämligen med orginal volvokartoner med instruktionsblad om hur man monterar H4insatserna, i lådorna ligger dock insatser med assymetrisk lampa så det förefaller som ett vettigt antagande.

H4 lampor kom som standard -74 års modell, farsan köpte en sån ny.

Tycker nog att du ska behålla den grå kulören, den är riktigt snygg när den är fräsch. 8)
pvfreak

Postby Epsi » 2008-01-18 22:53

Jag hittade en firma som sålde nya gröntonade rutor, VPautoparts, dock så kostar dom ju en del:)

Idag har jag bara rensat bagagutrymmet, resultatet är 3 gasfjädrar till luckan och en spännande fördelare. på den står det bosch 0 231 153 012 om nu någon råkar veta vad det är för något skulle jag vilja veta mer.

Jag får vänta till första bästa träff å kika på hur den grå lacken ser ut på en bil med samma kulör.

Stort bakslag idag är att bilen inte startar gnista får den och vätska med, dock smakar denna vätska vatten:/ får ta å kika på det i morgon:)
Epsi

Postby pvfreak » 2008-01-18 23:51

Här en bild på en -70, grå med röd klädsel. Snyggt tycker jag.

Bilden tagen på VROM i somras.

Image
pvfreak

Postby Epsi » 2008-01-23 19:33

Det såg ju inte så dumt ut, blir nog grått ändå även om planen i övrigt snabbt ändrades.

bilen har som agt stått i kallgarage varje natt sen 1973 tills nu i torsdags och har därmed klarat sig bra från bucklor och skador. Men på söndagskvällen var de slut på det roliga i och med att grannen körde in i passagerardörren och framskärmen, rev med sig backspegeln, samtliga lister och lämnade efter sig inget annat än bucklor och färgskrap.

Och eftersom detta är sverige så vägrar hon erkänna sig skyldig (ja det är en 55+ kärring, och ja, jag är säker på att det är hon för hennes bil fick lite lägligt \"parkeringskador av en smitare i ljusgrå bil\" samma kväll) varvid jag inte får ut ett dyft på hennes försäkrng och min enbart var trafikförsäkrad över helgen.

Just denna kärring har vi legat i mer eller mindre krig med en längre tid men nu är måtet rågat och ni får tycka vad ni vill men hämndaktioner hålls under skrivandets stund. (kasta appelsin på parabolantenner, sno ventilnålarna ur hennes däck, övergödning av hennes gräsmatta, \"växtdödarmedel\" i rabbaterna) målet är inte att få ut några pengar, bara att kärringen flyttar/eget välbehag.

Ur Bilens perspektiv innebär detta att det är såpass mycket jobb att det inte är strikt orginalskick som gäller längre då detta innebär för mycket jobb samt att det hade varit roligare med en gt replika eller iaf lagom modifierat orginalstuk. Riktmärket kommer bli att det ska se ut som om den KUNDE ha rullat av bandet i detta utförandet orginal.

Det var allt för mig, Epsi.
Epsi

Postby bodda » 2008-01-23 22:01

fy faaaan polisanmäl henne för smitning så får hon problem allra helst om hon åker dit, körkortsindragning :twisted: det är för jävligt
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby C Upp » 2008-01-23 22:05

Fy fan vilken jävla otur/kärring (välj det ord som passar bäst).

Lycka till med återuppbyggnaden. För det är den bästa hämden (det och allt det andra du skrev). Att som fågel Fenix resa sig ur askan igen.
C Upp

Postby Epsi » 2008-01-23 22:12

Jag hade mer än gärna anmält henne för smitning men eftersom jag inte har någon bevisning som skulle hålla i rätten:(

Där sa du något C Upp, få saker hade kännts bättre nu än en liten (läs många stora) burnspår på hennes nyanlagda stenuppfart som hon betalat så många tusenlappar för.. givetvis med dubbdäck. Men så roligt ska vi nog inte ha, iaf inte nu den närmaste tiden. Men man tackar för stödet! det behövs:)
Epsi

Postby Anton » 2008-01-23 22:36

bevis??..det måste ju finnas färgskrap från hennes bil på din bil! Och hennes bil har ju skador...
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Next

Return to Original