Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Funderar på en 140a - lite frågor

Funderar på en 140a - lite frågor

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Funderar på en 140a - lite frågor

Postby Björn lillpers » 2014-04-10 17:36

Hej alla!
Hittade detta forum då jag sökte på Google, och tänkte att det kanske kunde vara ett bra ställe att fråga på. Jo, det är så att jag funderar på att köpa en Volvo 142 eller 144. Jag planerar att ha den som "vanlig" bil, men jag kommer inte att köra så speciellt mycket så jag ser inget problem i att ha en äldre bil. Jag är absolut ingen bilmekaniker och är alltså på jakt efter en bil i fint skick och utan en massa konstigheter. Jag har inget intresse av trimmade motorer och andra efterhandsmodifieringar, utan helt enkelt en fin 140a i "orginalutförande". Jag är lite förvirrad angående de olika växellådorna som erbjöds och hur dessa påverkar körningen, främst i fråga om bränsleekonomi.

Som jag förstår var de manuella alternativ som erbjöds den fyrväxlade M40 och M41 med overdrive. Vad jag kan se verkar majoriteten av de bilar jag hittar till salu sakna overdrive. Stämmer detta, är dessa svåra att få tag på? Hur mycket skiljer bränsleförbrukningen med och utan overdrive? Det är främst fråga om landsvägskörning då jag bor på landet. Och hur väl går det att köra i högre hastigheter (100-120) utan overdrive? Jag behöver kunna köra på motorväg i normala hastigheter!

Tacksam för svar! :)
Björn lillpers

Re: Funderar på en 140a - lite frågor

Postby Volvosson » 2014-04-10 18:45

Visst går det fortfarande ha en 140 som bruksbil - Om man vänjer sej.

Men som du redan luskat fram så är utväxling och motorvarv inte optimala
för modern brukskörning. En vanlig utväxling på dessa är 4,10. Funkar bra
vid stadskörning, blandad körning och landsväg runt 90 km/t. Men motorväg
i 100-120 km/t blir det lite högljutt och ansträngt. Bilen klarar detta men det
är förståss inte optimalt gällande motorslitage och bränsleförbrukning.

Överväxellåda M41 är tyvärr ovanlig på 140 men är annars bästa alternativ.
På ren motorvägskörning eller långkörning bidrar överväxeln till märkbart
lägre förbrukning. Men vid vardagskörning/blandad körning/rackelkörning
gör inte överväxeln mycke nytta när det gäller bränsleförbrukningen.
Volvosson

Postby skanke » 2014-04-11 20:51

Nej överväxel är inte så vanligt på 140-serien tyvärr. Fanns originalmonterat på vissa modeller med dubbelförgasare eller insprutning. Bilar med enkelförgasare fanns aldrig med overdrive i Sverige, men det finns ju bilar som fått overdrive ditmonterat av senare ägare.
Överväxel är nog främst en komfortgrej, de sänker förstås förbrukningen lite, men kör man dessa bilar så är inte bränsleekonomi det primära.

Visst går det att köra 100-120km/h det gjorde ju nästa alla när dessa bilar brukskördes. På den tiden var de flesta bilar fyrväxlade och att det väsnades var folk vana vid, även om Volvo fick en hel del kritik för hög ljudnivå i kupén. Den moderna människan har blivit bortklemad med 5vxl och lägre utväxlingar. Och idag tror ju folk att det är något fel när det varvar och väsnas, men det var så här man åkte bil förr.

Men 140-serien var ju "tysta" jämfört med VW bubblorna där det lät som att det satt någon bakom baksätet och sköt med kulspruta, när man körde landsväg.

Ett tips! Spelar det ingen roll för dig om det är 142 eller 144, så satsa på en 144. De är inte lika populära som 142 så man får oftast mer bil för pengarna om man satsar på en 144.
skanke

Postby davidlindso » 2014-04-19 20:11

Eftersom jag nyligen införskaffat en 144:a årsmodell -72, för just samma ändamål hakar jag på tråden. Jag har tänkt renovera min till bättre bruksskick, men vill behålla den så likt original som möjligt. Eftersom jag ska använda den som bruksbil skulle jag dock vilja göra något åt komforten och då tänker jag i första hand på varvtalet.

Vilken är den enklaste och mest prisvärda åtgärden för att lösa detta. Funderar på att byta växellåda, men det kanske för med sig för mycket.

Jag har inte tummen mitt i handen utan klarar en hel del själv, men jag är inte heller någon mekaniker, så det får inte vara för avancerat.

Någon som har några tips att komma med?
davidlindso

Postby 144 DL » 2014-04-19 20:57

davidlindso wrote:Eftersom jag nyligen införskaffat en 144:a årsmodell -72, för just samma ändamål hakar jag på tråden. Jag har tänkt renovera min till bättre bruksskick, men vill behålla den så likt original som möjligt. Eftersom jag ska använda den som bruksbil skulle jag dock vilja göra något åt komforten och då tänker jag i första hand på varvtalet.

Vilken är den enklaste och mest prisvärda åtgärden för att lösa detta. Funderar på att byta växellåda, men det kanske för med sig för mycket.

Jag har inte tummen mitt i handen utan klarar en hel del själv, men jag är inte heller någon mekaniker, så det får inte vara för avancerat.

Någon som har några tips att komma med?

I min ungdom lät jag montera överväxel på min dåvarande 242:a. Jag skaffade en M46 komplett med tillhörande kardanstång. Gjorde det sen enkelt för mig och lät OK-verkstan skifta lådorna och kardanstängerna. Arbetskostnaden var detsamma som vid ett vanligt kopplingsbyte och kostade runt 500 kr då 1985. M46-lådan var det dyra i det hela, eftersom de var rätt så åtråvärda. Inte ens alla nya 240:s hade överväxel som standard då.

Jag gissar att köpet en fräsch M41 blir den tyngsta posten även för dig idag. Bytet av växellådor kan du nog få gjort snabbt och billigt om du inte vill böka med det själv. Hastighetsmätardrevet i växellådan kan behöva bytas beroende på utväxlingen i bakaxeln. Minns inte om jag behövde skaffa en längre hastighetsmätarwire eller inte.
144 DL

Postby skanke » 2014-04-19 21:03

Alla alternativ att sänka varvtalet för med sig både arbete och kostnader. Det enklaste är att byta till en M41 låda alltså med överväxel. Du får räkna med ett par tusenlappar för en bra låda, men du behöver även en kortare kardanstång samma som sitter på bilar med automat. Du behöver även en annan växellådsbalk alt modifiera din befintliga, plus en annan H-mätarvire.

Ett annat alternativ är M46 ifrån typ 240, men drar med sig ytterligare problem då man behöver en speciell sprängkåpa för att få den att passa mot en B20. Denna sprängkåpa är eftertraktad (dyr) och svår att hitta.
skanke

Return to Original