Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gamla volvos kan ha vilka oljor som helst?

Gamla volvos kan ha vilka oljor som helst?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Gamla volvos kan ha vilka oljor som helst?

Postby Tobb3 » 2009-05-23 15:12

Gamla volvos kan ha vilka oljor som helst har man hört ett antal gånger,
stämmer det?

Har kommit över en dunk agrol olja från lantmännen, är tydligen en slags diesel olja. Är de något jag kan ha i min 140 med den rappa B20:n?

Vilka oljor kör ni med och vilka kan man köpa för att komma undan billigt? :D
144DL -74, 142DL -74, 142DL -73, 240GLT -87 & 940GL .91
Tobb3

Re: Gamla volvos kan ha vilka oljor som helst?

Postby Epsi » 2009-05-23 15:27

När 140 var ny fanns det "bara" mineralolja på marknaden, Mineralolja "koksar" eller vad det heter och bildar beläggningar i alla oljekanaler, inget farligt egentligen då beläggningarna stannar där dom är så att säga.
Idag körs alla bilar på syntetolja vilken inte koksar. Syntetolja anses "bättre" än mineralolja och du kan även köra tex en b20 på det.

Problemet kommer när du har en motor som är körd på mineralolja i hela sitt liv och där någon sedan häller i syntetolja. Syntetoljan har den lilla egenheten att den löser upp beläggningarna av den gamla mineralljan som lossnar som små korn och ganska snabbt sätter igen filter och sådant. Att köra med igensatt filter är ju inte allt för bra och ännu värre blir det ifall man kör med filter som saknar Övertrycksventiler (tex biltemas) med ett sådant filter som blir igensat stoppas nmligen oljan helt = inget oljetryck.

Ju bättre man varit på att byta mineraloljan i tid innan desto indre beläggningar i kanalerna = mindre risk.

En vän till mig inporterade en 2 år gammal c70 för ett tag sedan, det första han gjorde var att göra en service på den, bla med byte olja och filter. Han hälde i rätt olja enligt vad volvos rekomendationer. Efter 4 mil skar turbon och ytterligare 3 motorns ramlager. Efteråt hittade vi i servispapprerna på bilen en dekal där det klart och tydligt visade att bilen uder hela sin livslägnd tidigare fått mineralolja.
När vi tappade ur den 7 mil gamla oljan var den full av svarta små korn, nästan som sand och naturligtvis även mässing.
Epsi

Postby Amarace » 2009-05-23 17:13

Vilken modern olja som helst är bättre än den olja som fanns då en 140 var ny.

Så du kan med gott samvete köra på en "billig" olja.
Själv brukar jag köpa 20liters dunk på OKQ8, runt 500kr för en sådan 10w30 mineralolja.
Agrol är inte dålig olja, bara det att många är inpräntad att "Lantmannaolja" är skit.

Det du kan se upp med är att en del oljor för Dieselmotorer är högrenande, så slår du i sån olja kan du få problem med avlagringar som släpper som Epsi beskriver.
Så om man ska slå i högrenande olja (och syntet) så bör man byta en extra gång redan efter en liten stund så man får bort eventuella avlagringar.
Amarace

Postby Tobb3 » 2009-05-23 20:17

Okej, jag kör på någon olja "för äldre bilar" från okq8, men ja kör slut på den, häller i lite agrol, kör några mil och sen tappar jag ur allting, å häller i nytt? :)
Tobb3

Postby LarC » 2009-05-24 11:45

Jag håller med "Amarace". Vad du än köper för olja idag så är den bättre än den som såldes för 30-40 år sedan.
Jag använder Odals "megatruck" i alla mina volvo rödblockare. Den kanske inte är den bästa för bränsleekonomi men den verkar tåla riktigt höga tryck.
LarC

Postby Tobb3 » 2009-05-24 18:58

LarC wrote:Jag håller med "Amarace". Vad du än köper för olja idag så är den bättre än den som såldes för 30-40 år sedan.
Jag använder Odals "megatruck" i alla mina volvo rödblockare. Den kanske inte är den bästa för bränsleekonomi men den verkar tåla riktigt höga tryck.

Du menar att olika oljor gör att kärran drar olika mycket bensin?
Låter väldigt intressant då min drar som en A-lagare...
Tobb3

Postby Epsi » 2009-05-24 20:13

Tobb3 wrote:
LarC wrote:Jag håller med "Amarace". Vad du än köper för olja idag så är den bättre än den som såldes för 30-40 år sedan.

Nu gissar jag bara.

Jag tror att den oljan LarC nämnde är bara lite dyrare än vanligt samt kanske har en högre viskositet än vanligt = motorn går runt trögare när den är kall.
Epsi

Postby fretchi » 2009-05-25 22:30

men nuförtiden har alla oljor additiv som renar. även mineraloljor så det där med koksning är en gammal myt.

däremot kan en mineralolja slitas fortare vid hård körning eftersom den inte tål lika höga temperaturer och iom detta koksar. detta försämrar oljans egenskaper så en mineral kan behöva bytas aningens oftare om du kör hårt. men all "smuts" hamnar flytande i oljan och fastnar i filtret om partiklarna är skadligt stora.

en B20 har så breda lagerbanor så den är dimensionerad för gamla oljor så den borde klara de flesta nya. däremot kanske man kan hålla lite längre bytesintervaller om man har en syntetisk olja. samt att kallstartegenskaperna kan bli bättre.

detta är inte skrivet i sten, men en uppfattning jag fått genom att läsa på diverse ställen.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Amarace » 2009-05-25 23:08

fretchi wrote:men nuförtiden har alla oljor additiv som renar. även mineraloljor så det där med koksning är en gammal myt.
däremot kan en mineralolja slitas fortare vid hård körning eftersom den inte tål lika höga temperaturer och iom detta koksar. detta försämrar oljans egenskaper så en mineral kan behöva bytas aningens oftare om du kör hårt. men all "smuts" hamnar flytande i oljan och fastnar i filtret om partiklarna är skadligt stora.

en B20 har så breda lagerbanor så den är dimensionerad för gamla oljor så den borde klara de flesta nya. däremot kanske man kan hålla lite längre bytesintervaller om man har en syntetisk olja. samt att kallstartegenskaperna kan bli bättre.

detta är inte skrivet i sten, men en uppfattning jag fått genom att läsa på diverse ställen.

Men det innebär inte att allt gammalt koks inte finns i motorn ändå. Har själv knäckt en motor på grund av just högrenande helsyntetisk Dieselolja, en B18. Körde drygt 10 mil efter oljebytet så for bakre ramlagret på grund av igensatt oljekanal, motorn hade gått problemfritt innan, det värsta med såna fel är ju att man inte märker det förrän det är för sent, oljetryck finns ju ändå.
Sedan dess så byter jag alltid olja då jag köper en bil, och sedan byter jag igen då jag kört ett tiotal mil.
Amarace

Postby LarC » 2009-05-26 12:00

Tobb3 wrote:

Jo visst kan en motor dra mer om oljan är tjock. Men den ska inte dra som om man hade haft husvagn på släp, då är det nog nått annat fel :?

Tänk på att moderna motorer som är anpassade för fina helsyntet oljor också har tightare lagerspel och dyl än vad en gammal b20 har.

Men jag är ingen proffessor i ämnet utan det är bondkännsla och vad jag provat ut för att få mina motorer att hålla för våldsam behandling.
LarC

Postby fretchi » 2009-05-26 15:40

amarace - ja självklart, men det handlar ju mer om dålig service från förre ägaren. dock ska man ju inte inbilla sig att kokset sitter kvar så länge man använder mineralolja utan alltid göra tätare byten man är rädd att servicen varit dålig tidigare.

ang. lagerspel skulle jag påstå att det anpassas efter önskad viskositet på motoroljan, eller tvärtom. en 10w/30 har ju alltid samma viskositet, mineral som syntet.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Return to Original