Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • givare oljetrcksmätare RALLYINSTRUMENT!

givare oljetrcksmätare RALLYINSTRUMENT!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

givare oljetrcksmätare RALLYINSTRUMENT!

Postby Rich_ » 2008-08-01 00:41

jag har kommit över ett äkta volvo rally instrument till min 144.

Ja den med oljetrycksmätaren.Vet att det är andra givare till dessa mätare änn orginal och GT som inte är så lätta att få tag på.

Jag undrar därmed om nån vet resistansen som dessa givare använder.

Om jag vet detta kan man lätt fixa till detta med orginalgivare genom att serie eller paralell koppla med motstånd för att uppnå rätt värden.

nästan 0 ohm är ju alltid lika med fullt utslag.
Rich_

Postby C Upp » 2008-08-01 00:54

Lära vara rätt svårt att modifiera originalgivaren då den bara är av/på. Men jag kan gå ett steg längre och ge dig VDOs artikelnummer på alla 3 givare som skiljer från original. Går att beställa på typ Mekonomen.

Tempgivare: 323 801 001 033

Detta är en 120graders(Celcius) standardtempgivare med 15mm instickslängd.

Oljetrycksgivare: 360 081 029 042

Standard 10bar oljetrycksgivare utan oljetrycksvakt, anslutningsgänga 1/8\" N.P.T.F.

Tankgivare: 226 801 015 001

Standard hävarmsgivare för bränsle, du behöver antagligen även beställa anslutningsflänsarna och packningssatsen till denna, vet ej beställningsnumret men det ordnar KG Knutsson eller Mekonomen.
C Upp

Postby Rich_ » 2008-08-01 20:28

Tusen tack! detta vore ju jättebra om mekonomen kan ta hem dessa.

skall besöka dem snarast... :D
Rich_

Return to Original