Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Glödtändande motor

Glödtändande motor

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Glödtändande motor

Postby Per-olov » 2013-07-16 21:34

Lite irriterande så har motorn fått för sig att glödtända, jag lyfte på stiften och kunde konstatera att de såg fina ut, möjligen liten tendens att ha gått varma. Läste mig till att en av orsakerna kan vara för mager blandning så jag ställde upp bränsleskruven på lite rikare blandning. Nu till min dumma fråga; ska snart besikta bilen. Är det något jag bör tänka på till denna?
(det verkar som att den slutade glödtända på lite fetare blandning)

jag tänker mig att det är väl bäst att ställa ner den snålt inför besiktningen och skruva upp den efter besiktning för att vara på den säkra sidan?

Annars är det väl verkan på handbromsen som är en klassiker för mig. oftast får jag anmärkning men ingen tvåa. Ett år skulle en tokfan underkänna mig på att bälten saknades i baksätet. Efter att ha kallat dit chefen (på min begäran) så lugnade han ner sig :)

sitter NGK6-stift på nu, bp6hs, undrar om man ska byta till bp7hs, men då kan den väl bli lite tjurig att starta?
Per-olov

Re: Glödtändande motor

Postby offwhite » 2013-07-17 11:59

Min glödtänder också på mager blandning, sotade ur den genom att köra en halvmil i 90 på tvåans växel, men problemet var snart tillbaka igen. Någon mer insatt får gärna fördjupa kring det här! :)
offwhite

Postby 123 GT » 2013-07-17 21:42

Glödtänder gör motorn om du har sot i förbränningsrummen. Du kan alltid dieselchocka motorn genom att tanka i några liter diesel i tanken, passa på då du har kvar ca. 10 l i tanken och blanda i 2-3 l diesel. varmkör ordentligt och genom att köra upp nästan all bensin/diesel blandning. Tanka sedan upp med bensin och kör så du har ren bensin i förgasaren, annars kan bilen bli lite tungstartad då den har kallnat.
AVG
123 GT

Postby Hasse63 » 2013-07-17 23:20

Funkar som 123 GT... och därefter i förebyggande syfte ha 1 liter lacknafta eller diesel till 10-20 liter bensin i tanken då och då.
En sådan motor håller sig ren, kolvtoppar och ventiler är rena.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Per-olov » 2013-07-18 21:12

123 GT wrote:Glödtänder gör motorn om du har sot i förbränningsrummen. Du kan alltid dieselchocka motorn genom att tanka i några liter diesel i tanken, passa på då du har kvar ca. 10 l i tanken och blanda i 2-3 l diesel. varmkör ordentligt och genom att köra upp nästan all bensin/diesel blandning. Tanka sedan upp med bensin och kör så du har ren bensin i förgasaren, annars kan bilen bli lite tungstartad då den har kallnat.

Det är väl helt rätt om det nu är sot i förbränningsrummet, men tydligen ska du även kunna få glödtändning med stift som går för varma när man har fel stift eller kör för magert enligt vad jag läst runt. Om det är det problemet jag har så hjälper det nog inte att sota ur den. Märkligt nog försvinner alla tendenser till glödtändning om jag ändrar på luftskruven och ger motorn lite fetare blandning. Ingen som vet om detta med för varma stift kan orsaka glödtändning?

Jag filosoferar bara att om jag nu hade sotrester borde motorn glödtända oavsett hur man ställt bränsle/luft-blandningen?
Per-olov

Postby N 59082 » 2013-07-19 09:27

Har du testat och byta till en annan typ av stift, med tex annat värmetal ?
Tändstift är ju ingen större kostnad.
Om inte annat så får du nya ändå.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Per-olov » 2013-07-19 16:39

N 59082 wrote:Har du testat och byta till en annan typ av stift, med tex annat värmetal ?
Tändstift är ju ingen större kostnad.
Om inte annat så får du nya ändå.

Verkar som att den går för snålt, den slutade när jag ställde den rikare/fetare.
Per-olov

Postby Per-olov » 2013-08-07 17:50

Bytte till bp7hs nu och märkligt nog blev bilen mycket mer lättstartad, tänder direkt utan choke på kall motor. Passade på och bytade termostat. Vi får se hur detta blir.
Per-olov

Postby N 59082 » 2013-08-07 22:36

Per-olov wrote:Bytte till bp7hs nu och märkligt nog blev bilen mycket mer lättstartad, tänder direkt utan choke på kall motor. Passade på och bytade termostat. Vi får se hur detta blir.

Vi får hoppas du har löst problemet med din glödtändning.
Det kan ju vara så att dina gamla stift var "brända".
Motorn har gått en längre tid med fel blandning eller felställd tändning.
Då har stiftet jobbat under andra förhållanden än vad den är anpassad för och därmed "gått för varmt".
Stiftet ger gnista osv med vid tempratur förrändring kan andra lustiga fenomen uppstå.
Det kanske hade räckt med ett par nya BP6HS eller vad du hade.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Per-olov » 2013-08-07 23:13

Ja inte omöjlig att nåt hände med de andra, men de hade förvisso bara gått en sommar. Vi får se om det blir bättre, ställde ner tändningen lite (123ignition). Men djävlar så kinkig den är på bränsleblandningen. Blir kinkig på varmstarten, magrar jag så startar den varmt utan problem. Har den två varv ut nu på ställsruven, mer än 3varv så tjurar den vid varmstart, startar dock alltid.
Per-olov

Return to Original