Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gnissel från framvagn eller motorutrymmet

Gnissel från framvagn eller motorutrymmet

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Gnissel från framvagn eller motorutrymmet

Inläggav MattiasN » 2007-05-21 11:13

Min 145 -71 har börjat producera ett ganska högfrekvent gnisselljud någonstans framifrån, sannolikt höger sida som börjar bli lite irriterande. Låter mest vid vänstersvängar eller acceleration/inbromsning. Ljudet är ungefär som nåt som dåligt åtskruvat och därför ger ett gnisselljud när det guppar upp och ner. Ett tag trodde jag det var nåt kring handskfacket, men nu tror jag det kommer längre framifrån kanske kring motor eller framvagn.

Vad kan det vara tro?
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Inläggav Gunnar S » 2007-05-21 21:43

Om man gungar bilen på framskärmarna och det gnisslar så har man lokaliserat \"felet\".

Prova att smörja länkarmsbussningarna. 2 uppe och 2 nere på varje sida. Dessa har en förmåga att börja låta, speciellt vid varm väderlek.

Jag bussade vid ett tillfälle om framvagnen och med nya bussningar, solen i ryggen och ett bländvitt leende for jag på Norrlandsträff...

Det var en solig och varm dag. På eftermiddagen, när det var dags för avfärd lät framvagnen som om allt höll på att braka ihop. Folk vände sig om och pekade, kändes det som.

Hade kanske varit lite snål med smörjan på bussningarna. :oops:

Prova ett litiumfett eller silikonspray - Gnisslet försvinner!
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Amarace » 2007-05-22 00:56

Gunnar S skrev:Om man gungar bilen på framskärmarna och det gnisslar så har man lokaliserat "felet".

Prova att smörja länkarmsbussningarna. 2 uppe och 2 nere på varje sida. Dessa har en förmåga att börja låta, speciellt vid varm väderlek.

Jag bussade vid ett tillfälle om framvagnen och med nya bussningar, solen i ryggen och ett bländvitt leende for jag på Norrlandsträff...
Det var en solig och varm dag. På eftermiddagen, när det var dags för avfärd lät framvagnen som om allt höll på att braka ihop. Folk vände sig om och pekade, kändes det som.
Hade kanske varit lite snål med smörjan på bussningarna. :oops:

Prova ett litiumfett eller silikonspray - Gnisslet försvinner!

En bussning behöver du aldrig smörja, du har en metallhylsa utvändigt o ett rör invändigt med vulkat gummi emellan, det ska aldrig kunna låta om inte bussningen är slut så att det blir metall mot metall. Däremot kulbultarna låter en hel del om dom gått torra.
Amarace

Inläggav MattiasN » 2007-05-22 09:15

Låter ju som ni i alla fall är eniga om att det är framvagnen. ;)

Testade nu på morgonen att gunga bilen och då lät det inte, men jag ska smörja upp det mesta i framvagnen då så får jag se om det försvinner. På åtminstone en av kulbultarna till styrleden vet jag att damasken spruckit så det kanske blivit torrt där.
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Inläggav Gunnar S » 2007-05-22 21:00

Jo, jag är bekant med konstruktionen på länkarmsbussningarna. Dock lokaliserade jag gnisslet just till dessa & felet avhjälptes med litiumfett.

Rätt eller fel... Det fungerade i mitt fall.

:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Amarace » 2007-05-22 21:49

Gunnar S skrev:Jo, jag är bekant med konstruktionen på länkarmsbussningarna. Dock lokaliserade jag gnisslet just till dessa & felet avhjälptes med litiumfett.

Rätt eller fel... Det fungerade i mitt fall.

:wink:

Enda som kan orsaka det är ju att det är fel, endera på montering eller själva bussningen, alltså att metall går mot metall på ett eller annat vis eller att gummit är löst.
Amarace

Inläggav 123 GT » 2007-05-26 17:31

Ljudet kan även härröra från insugningsförvärmningen, plåten som sitter nedanför grenröret där slangen till insuget börjar.
AVG
123 GT

Återgå till Original