Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gnissel vid nedtryckt kopplingen, urtrampningslager?

Gnissel vid nedtryckt kopplingen, urtrampningslager?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Gnissel vid nedtryckt kopplingen, urtrampningslager?

Postby offwhite » 2013-05-07 19:01

Min koppling gnisslar/tjuter emellanåt när jag trycker ner den, det försvinner när jag släpper upp den. Är det urtrampningslagret?
offwhite

Re: Gnissel vid nedtryckt kopplingen, urtrampningslager?

Postby 123 GT » 2013-05-07 22:25

Låter det hela tiden du har kopplingen nertryckt så är det urtrampningslagret. Låter det lite grann då du trycker ner pedalen så kan det vara det lilla lagret som sitter längst bak i vevaxeln.
AVG
123 GT

Postby offwhite » 2013-05-07 22:54

Det låter litegrand om jag trycker ner pedalen halvvägs, helt nedtryckt eller uppsläppt låter det inte. Låter ibland när jag har den helt nedtryckt också... Vilket lager är längst bak i vevaxeln, vet du vad delen heter?
offwhite

Postby Epsi » 2013-05-08 22:52

offwhite wrote:Det låter litegrand om jag trycker ner pedalen halvvägs, helt nedtryckt eller uppsläppt låter det inte. Låter ibland när jag har den helt nedtryckt också... Vilket lager är längst bak i vevaxeln, vet du vad delen heter?

Pilotlager. Sitter ipressat längst bak i vevaxeln i centrum av svänghjulet.
Epsi

Postby Skägget » 2013-06-16 17:04

Min koppling gnisslar som trådskaparen beskriver. :cry:
Då undrar jag, detta pilotlager hur svårt är det att byta ock krävs det något pressverktyg?

// Skägget
Skägget

Postby skanke » 2013-06-16 22:47

Njae, det är inte så svårt. Det svåraste är väl att man måste ta ner vxllåda, sprängkåpa och koppling för att komma åt att byta pilot (styrlager).

Det hålls på plats av en fjäderring som sitter i ett spår. Även när denna är demonterad kan lagret sitta lite fast så man behöver ibland kunna rycka ut det. Jag använde en liten glidhammare senast jag bytte.

Montera det nya skall inte vara några problem, går oftast att pressa i det nya lagret med fingrarna, annars kan man knacka in det lite försiktigt.
skanke

Postby Epsi » 2013-06-17 00:37

Standardsvaret på den här frågan som vanligast gäller de flesta bilar är att du först kletar in så mycket fett du kan bakom lagret och sedan använder ett lämpligt don eller liknande och knackar in i lagret som då pressas ut av fettet. Jag minns i dagsläget inte att där satt en låsring men så kan mycket väl vara fallet.
Epsi

Postby Amarace » 2013-06-17 00:51

Pilotlager, det har jag inget minne av att jag hört förut. Då har jag lärt mig nåt nytt :)
Har alltid kallat det (och hört) Stödlager/Styrlager.

Sitter som sagt en låsring man måste pilla bort, och en liten glidhammare gör jobbet att få bort det gamla.
Amarace

Postby skanke » 2013-06-17 08:54

Pilotlager är väl en försvenskning av engelskans pilot bearing som verkar vara de engelsktalandes benämning på detta lager.

Jag brukar också säga styrlager, det låter mer genuint och passande när det handlar om 140-serien.
skanke

Postby Skägget » 2013-06-20 04:13

Okej, jag tackar för svaren ni kunniga har gett mig :) Men jag funderar på om det kan vara något med ingående axeln i växellådan istället? Det är bara en fundering jag har men skulle de kunna va något? jag har ingen direkt lust att ta ner lådan ytterligare ännu en gång, då jag senast hade ner den för några veckor sedan för att byta urtrampnings lagret.

På ca 2,5 år har jag sammanlagt haft ner diverse vxl-lådor 4 gånger:
Första gången va det kopplingsras.
Andra gången hade drevet till ettans vxl sagt upp sig...
Tredje gången hade lådan gått sönder i bakkant (längst bak på lådan vid utgående axeln sitter det en platta i vxl-lådan med 4 st skruvar 3 st hade försvunnit, därav sprack denna alu-platta)
Nu fjärde gången byttes urtrampnings lagret.
Notera att det handlar om M40 vxl-lådor på en och samma original 144 GL -74.

Så man kan säga att jag är lite trött på att skruva M40, då jag varken har garage eller lämplig plats att skruva på. :(
Skägget

Return to Original