Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Handbromsproblem -69 144

Handbromsproblem -69 144

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Handbromsproblem -69 144

Postby Per-olov » 2013-07-20 15:11

Förlåt en dum fråga, är handbromsen ett särskilt problem för dessa?

Jag vet inte hur jag ska lösa problemet med handbromsen, 3 oberoende verkstäder har fått i uppdrag att ordna handbromsen. Ingen lyckas, trots att jag ger dem orginal verkstadshandbok från -72 på framsätet. Är de okunniga och för lata för att ta bort bromsskivan och smörja upp och kontrollera bromsbackarna? Jag vill ju ogärna så och berätta för verkstadschefen vad som måste göras. De verkar bara testa att justera in vajern och möjligen försöka ställa justerskruven genom hålet.

Jag vet att jag nog är för godtrogen och snäll, men sist skrev jag en skriftlig order och la på sätet, trots det ryckte de bara på axlarna, övriga arbeten var utförda men handbromsen "gick inte justera" alternativt "vi hade inte tid".

Snälla någon som kan ge råd? Varför klarar inte en normal verkstad ett sådant jobb?
Fick en tvåa nu på besiktningen, enda anmärkningen. Men det var ju helt rätt för handbromsen tar för dåligt.
Jag måste lägga till att jag är sjuk, har kroniska sjukdomar som gör det svårt att göra de själv. Har svårt med styrkan i händerna.
Per-olov

Re: Handbromsproblem -69 144

Postby villej » 2013-07-20 18:07

Hej Per-Olov!

Tråkigt att höra att du inte kan hitta en verkstad med nödvändig kompetens, något som förbryllar mig då handbroms-systemet är, precis som det mesta i 140ns konstruktion, inte särskilt komplicerat.

Mig veterligen är systemet i fråga känt för att vara svagare än många andra delar på bilen. Efter att själv ha gjort mycket arbete med bromssystemet på min egen bil kan jag konstatera att det inte är särskilt svårt att kalibrera det eller att få god bromsverkan, men det förutsätter att delarna inte kuranta. Jag vill minnas att ett antal komponenter är mer kritiska än andra:

(uppräknat framifrån)
* Handbromsvajern måste löpa bra i sitt hölje. Ny pirat-wire kostar ca. 250 kr.
* Fjädrarna som tvingar bromsbackarna att gå fria från hjulen (placerade vid vajerändarna) får inte ha försvagats av rost.
* (Viktigt!) Hävarmana (tvådelade) som förbinder vajer med bromsbackar inne i trumman måste löpa fritt och ändarna får inte vara sönderrostade. Notera att dessa armar är tvådelade. På min bil hade dessa rostat ihop till en enhet.
* Bromsbackarnas anligningsyta mot hävarmarna för inte vara nednött.
* Bromsskivans insida får inte vara så pass nednött att backarna inte kan pressas mot densamma.

När ovanstående är tillgodosett ska det bara vara att justera mekanismen i enlighet med instruktionerna i verkstadshandboken.

Postby Per-olov » 2013-07-20 20:11

Tack för svar, detta du skriver är nog helt som jag förstått det förutom detaljer. Vajern löper någorlunda, men armarna verkar stå för långt framåt åtdragna, trots dålig bromsverkan. Det är såklart rost, men vad jag kan se inte sönderrostat, bilen är rätt fin undertill. Besiktningsmannen menade på att han trodde inte det var vajern utan feljusterat inuti. Jag kan dra åt handbromsen, den tar men inte med kraft, den ligger på gränsen på vilken kraft som krävs för godkänt. Det känns dessutom tungt när jag drar åt, behövs kraft när man drar åt handbromsen.

Även om jag byter vajern så skulle problemet kvarstå om du förstår. Den pressar tillbaka backarna så det inte blir anliggning mot trumman inuti, när jag släpper handbromsen. Bromsskivan ser ny ut sa han, och jag kommer inte ihåg helt, men har för mig att jag bytte skivor runtom för några år sedan.

Tack för svaret.

Ps. Är vajern lätt att byta?
(Ser inte riktigt hur den är fäst mot hävarmarna, ser ut som att det är trångt att jobba där)
Per-olov

Postby Daniel » 2013-07-20 21:10

Under de 10 år jag varit aktiv i klubben kan jag inte komma ihåg att jag läst om just handbromsproblem på 140-serien. Kanske är det så lätt så ingen frågar om det eller ovanligt.

Jag har en 145 som stått i 12 år, varit besiktad och sedan stått i 10 år till (förutom enstaka förflyttningar varje år) Det endas om verkligen fungerar som det ska är handbromsen.

Vill du få detta åtgärdat utan att kunna göra det själv - fortsätt leta verkstad! Kanske söka dig till en mindre, äldre verkstad med någon gubbe som kan riktiga bilar. Om du pratar med dem först och berättar samma historia - att det är lite mer komplicerat än på en modern bil där man i princip bara kan spänna vajern eller nolla oket - så kommer någon kunna hjälpa dig. Kanske finns annars någon entusiast eller klubbmedlem i din närhet som kan hjälpa till! Titta i medlemsmatrikeln.

Edit: Kontakta annars närmaste kontaktman i klubben, eller ring klubbtelefon onsdagar efter 19 (tror jag). Någon kan garanterat komma med ett tips, även om just nu mitt i högsemester kanske är svårast.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Per-olov » 2013-07-21 00:08

Ja, Daniel. Så sant som det är sagt. Är tipsad om en mindre verkstad utanför Lund. Han jobbar mest med äldre jänkebilar, men, värt ett försök kanske.
Tack.
Per-olov

Postby jonte » 2013-07-21 00:28

du har pm vh
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Amarace » 2013-07-21 05:36

Handbromsen är ju inte den starkaste på en 140, men fungera ska den alltid göra.

Misstaget många gör är ju att justera på vajern bara, eller att man inte slackar vajern innan man justerar ute vid hjulen. Sen brukar vajern kunna kärva på nån sida (plasthöljet är borta och fukt kryper in).

MEN, alla verkstäder, oavsett om det är nyare eller äldre människor som jobbar där, ska kunna justera en sån enkel sak. Det är ju ganska grundläggande och fungerar likadant på många bilar, samma funktion iaf upp till 850.

SÅ jag håller med Daniel, leta ny verkstad.
Amarace

Postby N 59082 » 2013-07-21 10:21

Jag får en känsla av att det är dina hävarmar som kärvar eller har rostat fast.
Ingen ursäkt att "det fungerade felfritt förra besiktningen".
Problemet har säkert funnits redan då men kanske inte lika allvarligt, alltså mindre slitna bromsbackar.
Montera ner hela bromspaketet med klossar, ok samt skiva.
Montera ner även handbromsbackarna.
Känn om hävarmen, mekanismen mellan vajer och bromsback är uppsmord och att leden fungerar som den ska.
Denna led/mekanism har en tendens till att fastna och kärva ihop.
5:56, gassvets samt div tänger och en stor dos svordomar och tålamod brukar lösa detta problem.
Utrymmet är väldigt trångt mellan bromssköld och navet.
I sämsta fall får även navet demonteras.

När du ändå gör denna operation så skulle jag rekommendera en ny handbromsvajer.
Spökfenomen kan förekomma med fastrostad vajer.
Alt demontera din befintliga vajer, kontrollera att den löper som den ska i sitt hölje och är skadefri.

Återmontera allt och börja din justering vid hjulen.
Nollställ/tangera, justera dina bromsband mot bromsskivan med hjälp av en mejsel.
Du avslutar med att spänna upp vajern vid handbromsen.

Detta har du säkert full koll på men vi som andra hjälpredor, besservissrar, förstårsigpåare och skribenter
har inte koll på din kunskap och dina tidigare ingrepp på bilen.
Därför vill vi ge dig så god upplysning i det aktuella fallet.

Lycka till och du skola göra handbromssladdar som aldrig förr efter ingreppet.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Per-olov » 2013-07-22 16:01

Handbromsen har strulat i säkert 20år, och det har alltid varit nära tvåa på besiktningen. Det är just därför jag lämnat in bilen flera ggr och begärt att de ska fixa det "ordentligt" precis som du beskriver N59082, jag har förstått det som att man måste plocka ner och smörja upp och se till att delarna löper fritt. Men det verkar som att kunskapen hos verkstäderna brister, och att det samtliga gånger endast gjort halvdana jobb. Men jag har förhoppning att det ska lösa sig nu, kommer möjligen få hjälp genom en snäll medlem.

Men hela den här diskussionen är lite märklig egentligen, man kan ju tycka att verkstäder ska kunna fixa det bättre, särskilt med reparationsboken med sprängskisser liggandes väl synligt i bilen, med en lapp liggandes på förarsätet och aktuella sidor angivna i rephandboken, så de inte ens ska behöva söka sidorna...
Per-olov

Postby bodda » 2013-07-25 11:15

verkstäderna vill inte plocka isär bromsarna för det tar för lång tid tycker dom :cry:
så nån hemmameck eller nån här på forumet tror jag lyckas bättre köp nya backar o monteringssats o nån härinne kan nog göra det åt dig o så var bor du jag är hemmahörande i linköping
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Per-olov » 2013-07-26 00:29

Det kommer att lösa sig. Om jag förstod saken rätt så var handbromvajern felmonterad, denna byttes nog runt 2004-2005 om minnet är rätt. Jag får väl veta bättre hur det imorgon, bilen är i trygga händer.
Per-olov

Return to Original