Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hiskelig bensinåtgång

Hiskelig bensinåtgång

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hiskelig bensinåtgång

Postby jonnycalzone » 2010-03-22 18:29

Ja då rullar bilen och generatorn laddar som den ska. Således kan man koncentrera sig på nästa problem..

I början av februari fyllde jag tanken. Hann väl köra ca 2-3 mil vid två olika tillfällen innan generatorn slutligen tackade för sig. Nu i helgen blev det ca 4 mil till. Ganska blandad körning, mest förortsvägar, lite motorväg (runt 70-90 km/h) och lite stadskörning. Tankmätarn beter sig lite sådär lustigt och opålitligt (jättefort ner till halv tank från full, och sen har den dinglat lite upp och ner vid halvtankstrecket) så av nyfikenhet stannade jag till och fyllde tanken igen, och fick i 17 liter! Alltså mer än 2 liter milen. Så.. Nu måste jag försöka få rätsida på vad i hela friden som kan få bilen så extremt törstig. Ny felsökningsprocess i nytt okänt område alltså..

Jag vet att förgasarna (dubbla Stromberg) inte är riktigt 100. När bilen var nyinköpt hoppade och studsade den av glatta livet på låga varv så jag lämnade in den för att få hjälp med att ställa/synka förgasarna. Dom trodde att det satt fel nålar i, men dom hade lyckats få bort de värsta rycken genom att ställa upp bränsleblandningen. Frågan är, kan dom ha blivit uppställda så till den milda grad att bilen är dubbelt så törstig som den borde vara?

En annan tanke var om det skulle läcka nånstans ifrån, men jag har aldrig märkt att det skulle lukta bensin när jag parkerat bilen.

Vilka saker mer än förgasare kan få bensinåtgången att skjuta i höjden? Ja såklart körstil och lufttrycket i däcken osv, men båda som sakerna tror jag i mitt fall är hyfsat normala... Jag vet heller inte när alla filter och sånt är bytta senast.

Det är alltså en 164 (70a) med B30A och dubbla Stromberg det är frågan om. Och manuell växellåda (m400).
jonnycalzone

Re: Hiskelig bensinåtgång

Postby jonte » 2010-03-22 19:05

är de en aut eller manuell?jag har en 160 aut under
lite renovering hemma,enligt ägaren tar den ca 1,7
blandad körning de är en aut förgasare
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby jonnycalzone » 2010-03-22 20:03

Det är manuell låda (M400). Så om normalförbrukningen på en bw35 är 1.7 så borde min ligga en bra bit under (bw35orna är väl lite ökända för sitt bensintjyveri?).
jonnycalzone

Postby fretchi » 2010-03-22 20:59

Min erfarenhet av BW35 är att man får lägga på 1-2 dec/mil jämfört med manuell fyrväxlad.
Men tändning, bränsleblandning som du redan nämnt, samt kompression är väl de vanligaste felkällorna. Ställ kamvinkel och tändpunkt samt se till att gå igenom förgasarna, åtminstone med nya nålar och munstycken och synka/justera dem igen. Då borde du nog kunna komma ner en bit i förbrukning.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-03-22 23:03

Jag hade börjat med att kika på hur brytaren såg och övriga slitdelar i tändsystemet (fördelarlock/rotor) Därefter kolla upp tändläget (biltema säljer en stroboskopslampa som för min del fungerar utmärkt, dock tål den inte att köras över vilket jag testat en gång....). står dessa saker hiskligt fel kan det bidra, dock är dom troligtvis inte största boven i dramat. Det är dock det billigaste sättet att börja, och om något är fel där försvårar det resterande felsökning.
Hur du enklast gör för att kontrollera förgasarna vet jag inte, men bäst hade kanske varit en total genomgång och samtidigt kolla upp nålarna?

Edit, Kolla även membranen i båda förgasarna, är enkelt gjort och du kan göra det utan att vara rädd för att förstöra något. Högst upp på dem sitter det som ett "lock" med 4 stycken skruvar, lossa dock och var bara lite försiktig så du inte tappar bort något, blanda inte delarna förgasarna emellan. Membranen får inte vara alddeles sladdriga och minsta lilla spricka/skada kräver byte av membran (ca 50 kr styck har jag hört för inte så länge sedan). Jämför alla delarna förgasarna emellan så det sitter likadana saker, torka även rent ifrån sot. Lägg märke till att membranen har ett litet spår dom skall ligga i. När detta är gjort och allt är ihoppmonterat bör du fylla på förgasarolja, finns att köpa små flaskor på mekonomen men vad jag hört skall de gå lika bra med vissa typer av automatlådeolja (?) HÄLL INTE PÅ FÖR MYCKET! Ska vara väldigt lite, följ markeringen på "stickan".
Epsi

Postby jonnycalzone » 2010-03-22 23:14

Att förgasarna inte är i toppskick är jag ganska säker på. Tidigare ägaren hade ingen koll alls på när dom fick sig en översyn senast. Kan det vara värt en satsning att skaffa sig två såna här kit? http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=2173&iPageID=862 Är förgasare hyfsat lättjobbade eller är det en miljon mikroskopiska muttrar och fjädrar som vill blanda ihop sig överallt? Krävs några specialverktyg?

Ska ta mig en titt ner i tändsystemet imorgon, om inte annat för att bekanta mig vid åsynen. Detta är som sagt helt orörd mark för min del, än så länge..
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-03-22 23:46

Ett sådant kitt känns som lite i grövsta laget så länge dom inte är helslut... Jag hoppas någon som är mer kunnig på förgasare än jag kan gå in närmare på rekomendationer och med än mer korrekta svar, men mig veterligen är det en stjärnskruvmejsel och en liten+ en stor platt mejsel som beövs för att skruva isär allt på en förgasare, lite småpilligt är det men inga större konstigheter. Problemet för min del är att jag inte vet vilka skruvar som ställer in vad och vilka som inte ställer in något alls.
Epsi

Postby fretchi » 2010-03-23 14:10

Notera att brytaravståndet på B30 skall vara 0,25mm och inte som på B20.

Renoveringssatser kan klart vara värt att satsa på. Inget svårt att byta och fixa, annat än spjällaxlarna. Men dessa kan man låta vara om de inte är så glappa och om man är lite lat. :wink: Annars är det som sagt enkelt att ta isär en gasare. Vidare kan det vara ide att kolla sekundärspjällens funktion, så de inte fastnat.

På stromberg behöver man dock ett speciellt verktyg för att pressa upp munstycket för rätt bränsleblanding
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby jonnycalzone » 2010-03-23 16:31

Rätt bränsleblandning kan jag tänka mig att överlåta till fackman att ställa in. Men om man kan fixa förgasarna själv först så blir man ju lite stoltare och spar nån slant också kanske.
jonnycalzone

Return to Original