Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hög CO-halt, men åtgärdat nu!

Hög CO-halt, men åtgärdat nu!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hög CO-halt, men åtgärdat nu!

Postby Jonsee » 2020-06-14 16:34

Hej på er!
Har en fundering!
Jag besiktigade bilen den 15 maj 2020. Fick höga värden, ca 6.5 - 8.5. Jag fick råd att byta olja - filter, byta luftfilter, tändstift, tanka ny bensin.
Vilket jag gjort!
Var förbi en mekaniker i min närhet!
Han fick ned CO-halten till slut.
Men han tog bort en packning som var mellan luftrenare och förgasare. Det märkliga är att jag har monterat denna för två år sedan och då hade jag en normalt värde på CO-halten.
Jag fick då rådet av en mekaniker att sätta en packning av något slag där emellan.
Jag gjorde en egen packning av gummiliknande material.
Är det någon i forumet som haft liknande symtom på problem?

Men vad beror det på att bilen rycker vid lågfart, d v s stadskörning, rondellkörningar? På högfart så försvinner det!
Jag har tankat i förgasarrengöring + tankat ny 98 oktan + blyersättningsmedel + K-sprit - för att rensa bränslesystemet.
Hoppas ni har kunskap i problemet?
Hälsningar
Jonas
Rullande_AC
Jonsee

Return to Original