Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hur bytar jag bromssköld på min 140:a?

Hur bytar jag bromssköld på min 140:a?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hur bytar jag bromssköld på min 140:a?

Postby deluxe » 2006-11-24 12:39

Mina bromsar ska få sig en genomgång innan besikningen, och jag lyckades demontera ok och skivor, samt handbromsbackar. Men hur får jag av hjulnavet? Det måste av för att skölden ska kunna demonteras?

Handbromsbackarnas band var lite slitna.... dom trillade av i typ 20 bitar.

Där löste jag mysteriet om varför det lät som om bromsarna låg på fastän jag smort upp oken hehe :)

Stort tack på förhand.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Nordetun » 2006-11-24 16:22

Det bör väl räcka med att skruva bort den stora muttern som håller lager och drivaxeln på plats?
Nordetun

Postby deluxe » 2006-11-24 16:53

Var sitter den muttern? Ja kan inte hitta nånstans nått mer på bakaxeln att skruva av...

På navet med hjulbultarna sitter ingen mutter.

Hur lossar man det?

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Hasse63 » 2006-11-24 21:00

Vad sitter bromsskölden i då. vad sitter i vägen?

Vad jag kan se så sitter den som på en amazon, dvs med 4 skruvar i cirkel och då får du lös lagret också på samma gång.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby deluxe » 2006-11-25 00:49

Jag har skruvat av dom 4 bultarna och skölden hänger löst runt axeln men går ju inte att trä av. navet sitter ju i vägen. Och döm där 4 skruvarna håller ju bara fast skölden, inte navet,

Ja prova o banka som fan på navet med en hammare men det vill ej komma av axeln. Det är inte super rostigt heller så att det skulle sitta fastrostat.

krävs det en avdragare eller nått? eller ska jag plocka fram storsläggan...

Nu tar jag fan snart fram vinkelkapen o gör som på lastbilsverkstaden, sätta ett snitt rakt igenom skölden o trä över den.

Image]
deluxe

Postby C Upp » 2006-11-25 01:35

Prova att dra rakt ut. Jag vet inte om jag tänker rätt just nu sent på natten, men det är väl hela drivaxeln du ska dra ur diffen för att få loss \"navet\". Om det är i bak du menar.

Alltså, de fyra skruvarna som håller skölden håller också drivaxeln på plats, du får dra loss hela skiten för att få loss skölden är jag 99% säker på. Kan behöva bankas ut lite med en slägga för att släppa från splinesen.
C Upp

Postby deluxe » 2006-11-25 09:59

då åker släggan fram i eftermidda.

tack för tipsen grabbar :)

Image]
deluxe

Postby Hasse63 » 2006-11-25 14:51

Så här står det i min reparationshandbok och det är för byte av lager och tätningar för drivaxel.

5. Lossa skruvarna för bromsköld och -hållare. Dessa lossas genom hål i drivaxelflänsen. Vrid bromssköldenbakåt så att handbromskontrolen går fri från flänsen på kopan. Dra ut drivaxeln med avdragare SVO 2709.

6. Spänn fast drivaxeln så att uttaget i bromsskölden är vänd mot skruvstyckets främre back. Spänn om låsringen.

7. Borra ett 6mm hål i låsringen enligt bild 21. Borra ej så djupt så att axeln skadas. Soräck ringen med en huggmejsel. OBS! Anbringa mejseln på ringens ytterkant så att lagret ej skadas om det skall användas igen. Lossa axeln från skruvstycket och ta bort låsringen.

8. Sätt fast SVO 2710 i skruvstycket. skut in drivaxeln och montera fästskruvarna för bromssköld och -hållare. Dra losslagret medavdragaren, se bild 22 Ta därefter bort bromssköld och hållare.

Så dessa steg måste du göra för att få bort bromsskölem och kanske nått av verktygen är ett måste???

SVO 2709 är en glidhammare för att få ut drivaxeln.

SVO 2710 är ett långt rör som brivaxeln ska in i. och med en skruv i andra ändan.

Jag rekomenderar alla att skaffa en rephandbok eller liknande. De bästa vore om volvos egna låg ute på nätet som det gör till amazon.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby jonte » 2006-11-26 22:06

det behövs inga specverktyg,renovera min axel till 72an i sommras,du skruvar bara av de fyra skruvarna och drar ut hela axlen,observera att inte glömma att fylla på ny bakväxelolja,för det rinner ut,sköldarn ramlar av sen ochså,,,mvh jn
jonte

Return to Original