Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hur få fast ny kederlist taklucka???

Hur få fast ny kederlist taklucka???

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hur få fast ny kederlist taklucka???

Postby thobe » 2007-08-03 23:27

Har köpt nya kederlister till mina takluckebilar.

Ser ju inte lika ut som de man slet bort, slipade och hade diverse lösningsmedel till för att få bort limrester!

De gamla hade nån aluprofil medans de nya är helt i filtbeklädd gummi med en slang i.

Nu till frågan:

Hur få fast dessa? Med vilken typ av lim, Volvo hade inga förslag, och tillvägagångssätt?

Mkt Tacksam för svar av någon som prövat.

P.S. Listerna är ju inte direkt billiga så man vill ju lyckas på första försöket!

Mvh Tobbe
thobe

Postby Johan Kjerstad » 2007-08-16 15:50

Ja här är yttreligare ett exempel på att Volvo ersätter originaldelar med billigt skräp men ändå tar lika mycket=hutlöst betalt som för riktiga grejjer.

Jag bytte de här listerna på en bil under 80-talet och då fick man fortfarande de riktiga listerna och de var betydligt enklare att montera.

När listerna har den profil de har nu så är de jäkligt svåra att limma dit. Jag använde \"riktigt\" kontaktlim och under torkningen fixerade jag listen med en massa bitar av gaffatejp.

Jag har ännu så länge bara limmat dit listen som sitter i bakkant på själva luckan, men skall forska vidare i om det finns någon bättre lister att få tag på.
Johan Kjerstad

Postby thobe » 2007-08-16 17:13

Ja Johan!

De nya listerna är ju inte direkt nån avancerad historia så undrar hur dom kan ta så mkt betalt för dessa.

Vad för typ av kontaktlim använde du?

Har varit med om en del saker man limmat som ser ut att ha suttit med just kontaktlim men som sedan smält och blivit till nåt helt annat.

Lacken ska ju tåla limmet oxå!

Har Feltemas kontaktlim hemma och det är ju lösningsmedelsbaserat men det finns ju även vattenbaserade men kanske inte e så bra vid takluckan just.........

Hur blev resultatet för dig?

Listerna ska ju liksom tonas in i varann vid sidans bakkant så det känns inte helt lätt.
thobe

Postby Johan Kjerstad » 2007-08-17 12:28

Jag minns inte kan ha varit antingen Plastic Padding eller Loctite. Hursomhelst var det ett lim som klarade stora temperatur variationer. Tror inte att det spelar så jättestor roll bara man väljer något riktigt kontaktlim och inte sådant som används till \"pappslöjd\" och liknande.

Till den förra listen jag monterade använde jag kontaktlim och den sitter fortfarande kvar 19år senare.

Problemet är egentligen listens profil, som inte är lämpad för att limma mot en plan yta på det här sättet. Det blir dålig anliggningsyta vilket gör det svårt att fixera den under limningen. Limfogen blir sådär och det finns risk för att den kan lossna.

För mig blev resultatet godtagbart men inte mer.
Johan Kjerstad

Postby 164E1975 » 2007-08-21 01:52

Kanske ett litet servicemeddelande skulle hjälpa?

http://www.240.se/servicemeddelande/83-202.pdf
164E1975

Postby thobe » 2007-08-21 19:23

Tackar så mkt.

Bättre beskrivning kan man väl inte få, sen är det upp till yrkesskickligheten.

Finns limmet kvar att köpa på Volvo?

Mvh Tobbe
thobe

Return to Original