Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Inga bromsar

Inga bromsar

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Inga bromsar

Postby RH » 2008-04-29 22:08

Nu börjar jag tröttna på bromsproblem! Jag har grejat en del med bromsarna nyligen (och förutom på 144:an så har jag dessutom gjort det på våra övriga två bilar). Nu trodde jag att allt var frid och fröjd, men när jag skulle ha bilen idag så hade jag noll broms och pedalen gick i botten.

Den bakre delen av bromsvätskebehållaren är tom, men den främre är åtminstone halvfull, så man kan ju tycka att en krets borde fungera. Jag kan inte se att det runnit bromsvätska någonstans. Det ligger väl närmast till hands att misstänka huvudcylindern, men vart har all bromsvätska tagit vägen någonstans?
RH

Postby Hasse63 » 2008-04-29 22:33

Då man är två personer som luftar ett gamalt system så trycker masn oftast bromspedalen ner i golvet (eller hur) Då förstör man oftast tätningarna i huvuscylindern då de tvingas över den rostbeläggning som oftast finns i den.

Har man en en fungerande huvudcylinder men har fixat något annat fel så ska man hälst använda en sån där \"enmansverktyg\" som består av en slang med nippel för ett däck och i andra ändan ett bromsbehållarlock. På så viss får man tryck i systemet och kan få ur luften och rädda den rostiga huvudcylindern.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Christian L » 2008-04-29 23:24

och på frågan var all vätska tar vägen så är svaret oftast in i servot, eller mellan huvudcyl och servo. Jag hade liknande problem och blev jäkligt less på allt och köpte en ny huvudcyl. Hade dock helst haft kvar min org som jag renoverat tidigare, har en 67a som har den snygga huvudcyl =), dock inte nu längre
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Re:

Postby RH » 2008-04-30 19:06

Hasse63 wrote:Har man en en fungerande huvudcylinder men har fixat något annat fel så ska man hälst använda en sån där "enmansverktyg" som består av en slang med nippel för ett däck och i andra ändan ett bromsbehållarlock. På så viss får man tryck i systemet och kan få ur luften och rädda den rostiga huvudcylindern.

Precis så gjorde jag, men det hade jag tydligen inget för.

Är det besvärligt att renovera huvudcylindern?

Hur gör man med servot om bromsvätskan nu hamnat där inne? Det är ju inte riktigt tänkt att den ska vara där...
RH

Postby RH » 2008-05-06 12:26

Nu har jag äntligen fått in den i garaget och sett att det droppar lite från en bakhjulsreducering, gissningsvis från slanganslutningen eftersom jag bytt slangar.

Fast jag fattar fortfarande inte varför inte den andra kretsen fungerar.

(Jag får se till att få fart på 144:an kvickt nu eftersom 855:an bestämde sig för att brinna i morse...det är mycket nu!)
RH

Return to Original