Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ingen servoverkan

Ingen servoverkan

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ingen servoverkan

Postby Robban » 2013-01-05 19:00

Har en 142GL-72 med 10000 mil på mätaren. Mycket fin och går bra.
Dock har jag ingen servoverkan på bromsarna. Jag har bytt bromsservo till ett nytt men fortfarande ingen servoverkan. Pedalen är bra stum och det är tungbromsat. Jag har plockat isär oken och beläggen sitter inte fast och inte kolvarna heller.
Bromsar jag så släpper bromsarna fint efter men man får ta i när man bromsar.

Funderar på slangarna men eftersom inga bromsar ligger på så? Har beställt nya slangar iallafall men det känns inte som detta är felet.
Att B20in inte skulle leverera vaccum låter också konstigt då motorn går bra och slangen är kopplad rakt in i insuget.

Någon med tips?
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Re: Ingen servoverkan

Postby skanke » 2013-01-05 20:14

Har du kollat backventilen till servot?

Kolla att den funkar och att det inte är stopp i den.

Nu minns jag inte hur det är på GL -72. Har den backventil på slangen mellan servot och insuget, eller sitter den direkt på bromsservot som på förgasarbilarna?
skanke

Postby fretchi » 2013-01-05 22:06

Du har inte monterat slangen på fel nippel? Den till vevhusventilationen, som har en strypning inuti, alltså.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Robban » 2013-01-06 11:22

Backventilen är på servoburken men jag är osäker på funktionen, att 2st, en gammal och en ny skulle vara trasig är ju ovanligt.
Slangen sitter rätt och är den gamla.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby thobe » 2013-01-06 13:36

Backventilen har ju egentligen inte med saken att göra vid körning av bilen. Den är ju till för att behålla lite vaakum till en eller två bromsningar när motorn stannat.
thobe

Return to Original