Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kamaxel bekymmer

Kamaxel bekymmer

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kamaxel bekymmer

Postby Lilleman142 » 2016-07-16 15:45

håller på att renovera motor och detta blev ståends ett tag och nu börjat igen.
mitt problem är när jag skulle dra tillbaka kamdrevet bultar satt på plats kunde jag inte rubba motorn en milimeter.

begriper inte vad jag gjort för fel. tar jag bort kamdrevet och snurrar utan den så går det jätte fint. saknar jag något bricka eller något annat eller drog jag bara alldeles för hårt?

nytt fiber drev, kopparbricka bakom drevet, och krysilen ( stavas ) har jag. men är det något mer? eller var det bara som sakt att jag drog för hårt? Har inget moment att gå efter, använde aning kanske för grovt spärrskaft och hysla när jag drog åt.
Någon vänlig själ som kan räka upp alla brickor och sånt som ska sitta just i kamdrevs området.
tack på förhand.
Lilleman142

Re: Kamaxel bekymmer

Postby växlaren » 2016-07-17 08:34

Distansringen innanför krysskilen saknas troligtvis, om den inte finns så fastnar kamaxeln när man drar åt muttern till kamdrevet.
växlaren

Re: Kamaxel bekymmer

Postby Lilleman142 » 2016-07-17 19:54

Se där ja, var ute och tittade och den satt kvar på gamla kammen... det man inte har i huvudet får man ha någon annanstans. tack för tipset! utan det hade jag nog inte kommit på att just den saknades.
Lilleman142

Return to Original