Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Knakande...

Knakande...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Knakande...

Inläggav 144-73 » 2007-06-02 16:31

När jag kör och rullar så hörs ett knakandeaktigt ljud från bakänden. Jag har precis bytt hjullager bak så de missljuden är borta, istället hörs nu detta konstiga ljud! Differentialen, eller?

Tacksam för tips!
144-73

Inläggav Hasse63 » 2007-06-03 14:51

På min 240 så har jag et knackade ljud på jag rullar, inte vid gaspådrag. På 240 forumet fick jag svaret att den typ rasar snart så den ska bytas ut.

Så mitt råd är att kolla upp vad det kan vara innan du kör något mer innan det blir \"för mycket\" så det inte går att renovera.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Johan Kjerstad » 2007-06-04 12:30

Sådana här frågor är jättesvåra att besvara på ett sådant här forum. Man måste nästan höra ljudet för att kunna avgöra vad det är.

Men ett tips är att kolla kardanknutar, speciellt den bakre som sitter utsatt till. Men OBS att du skall lossa kardanen från medbringare på bakaxeln för att det skall vara möjligt att undersöka. Knuten skall löpa lätt åt alla håll utan att kärva eller glappa. Ibland trillar nålarna ur och då blir det jäkligt glapp.

Annars bör du kolla bromsar bak, både färdbroms och parkbroms så att det inte är något som ligger löst och skramlar. Fick du dit alla detaljer till handbromsen rätt?

Att det skulle vara något fel med innanmätet i själva bakaxeln är nog inte så troligt såvida du inte har hållit på och \"burnat\" med bilen.
Johan Kjerstad

Återgå till Original