Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kondensator till B20A finns inte längre!

Kondensator till B20A finns inte längre!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kondensator till B20A finns inte längre!

Postby AxelDL » 2014-03-09 20:52

Hej hej!

Jag skulle gå igenom tändsystemet på min 72:a, då den börjat bli lite tjurig.

Jag beställde en "kånning" på Autoexperten men fick fel. Den passade inte i fordelaren.

Den runda till vänster är original. Den fyrkantiga till höger är nyinköpt och fel!

Image

Jag åkte tillbaka till Autoexperten och ville ha rätt modell. Men det verkar som att den med fyrkantig plast ersätter den med rund plast. Vi kollade i gamla Beru-kataloger och kollade på internet, men allt leder till den fyrkantiga ersättningsmodellen.

Så jag fick ingen kondensator. Men resan bar vidare till Mekonomen.

På Mekonomen var det samma sak. Den runda har blivit ersatt med en fyrkantig variant.

Så nu har jag beställt en kondensator till en BMW, som jag hoppas skall passa.

Eller har någon tips på vart man kan köpa sig en riktig som passar?

Vi har tre stycken B20A-motorer hemma och alla har samma modell. Så det verkar konstigt om Beru, i detta fall, slutat tillverka den modell som är den vanligaste.
AxelDL

Re: Kondensator till B20A finns inte längre!

Postby Amarace » 2014-03-09 21:51

Har du bara kollat efter Beru? Finns ju många olika tillverkare, finns det inte Bosch?

Annars kan du ju använda vilken kondensator som helst, bara o kapa sladden och löda på.

Måste kolla nån fördelare jag har, jag har för mig jag har fyrkantiga, men kan minnas tokigt.
Amarace

Postby Daniel » 2014-03-09 22:14

Tycker mig se att CVI har en som ser rätt ut. Då har säkert VP och Motoroldies också.
Man får nog vänja sig vid att om man vill ha delar som verkligen passar så kommer mer och mer att gå att få tag i endast via specialbutikerna.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby skanke » 2014-03-12 22:47

Inget nytt problem det där. Råkade ut för det vid något tillfälle även på -90talet. Det beror nog på fabrikatet. Råkade ut för det när jag köpte tänddetaljer på Mekonomen, men jag minns nu inte vad det var för märke.
skanke

Postby steve_e » 2014-03-13 14:10

Jag fick också en kondensator med fyrkantig kontakt. Täljde ner den lite med en kniv och den verkar fungera bra.
steve_e

Postby Myran » 2014-03-13 19:50

Beru har jag bara fått fyrkantiga, personligen tycker jag berus tänddelar är dåliga. Men vet att ja köpt med runt fäste från Facet och de köpte jag från bds.
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Image
Myran

Return to Original