Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Köpa kam men köra med gamla lyftare?

Köpa kam men köra med gamla lyftare?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Köpa kam men köra med gamla lyftare?

Inläggav gringob23 » 2012-10-04 23:34

Kanske väldigt dålig fråga men undrar hur allvarligt problemet blir. Är det verkligen så äckligt noga? Som jag förstår det så nöts kammen alltså ner pga av att lyftarna nöts efter den gamla kammen men hur mycket kommer den nya kammen att nötas ner? Kan den nötas ner så pass mycket att den går som en vanlig a kam? Går det slipa dom gamla lyftarna så de funkar någorlunda? Vill inte bemötas av några svar som att jag är dum som skulle prova det men jag undrar bara hur det verkligen är, hur pass fel de blir!
144-72 | 142-71
gringob23

Re: Köpa kam men köra med gamla lyftare?

Inläggav Björn Persson » 2012-10-04 23:57

Jag har ritat en pedagogisk bild åt dig i paint. Bild 1 skall föreställa en kamaxel med för denna inkörd lyftare, obs! detta är grovt överdrivet men i teorin är det detta det handlar om. Bild 2, här ser du hur anläggningsytan inte precis är optimal för den nya kamaxeln (eller lyftaren) mindre yta med samma kraft (mer om du har värre kam med mer lyft) genererar ett väldigt mycket högre tryck. Saker slits ned, lyftare, kamnockar.

Bild

Dock har jag faktiskt aldrig hört om någon som dokumenterat provat att köra med gamla lyftare mot en ny kam. Om du gör det ordentligt, dokumenterar med bilder, lite mått, övriga iaktagelser mm. Kan det bli en mycket intressant läsning. Förmodligen kommer det att fungera, det kanske däremot inte håller i tiotusentals mil. Det värsta som händer dig är ju att du åker på totalt 2 kammar och 8 lyftare.

I övrigt, tänk på bild 2, som jag har förstått är du inne på en beggad d,k eller r kam? Tänk dig att den också har ett slitage som då måste tas in i beräkningen. Jag är en "tråkig" person som gillar att ta det säkra före det osäkra, river jag ur en topp, byter kam, renoverar motor, så byter jag lyftare med av princip.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav Amarace » 2012-10-05 00:07

Det som det handlar om är att det KAN hända något. Och det gör det troligen.

Först så kommer den ju inte att slitas jämt på alla nockar, en nock kan gå ner sig totalt, eller flera kan gå ner sig, alla kan gå ner sig, dom kan gå ner sig lite o.s.v.

Jag har en gång snålat och bytt till en ny kam med gamla lyftare (när jag var 17) när jag inte visste bättre, men jag lärde mig då att aldrig vara snål. För mig så gick nockarna ner sig oregelbundet, ingen ordning alls. Bilen började gå dåligare o dåligare och mer och mer ventilknack, Detta hände på ca 100mil. Så för min del gick det snabbt. Jag minns inte hur många av nockarna som gick ner sig mycket, men det var några som gick ner sig en hel del. Jag vet ju dock inte om det var att jag använde beg lyftare eller omd et var dålig kvalitet på kammen, men KG som jag köte den av lämnade ingen garanti då jag inte bytt lyftarna, dom förklarade att det inte är om kammen går ner sig, utan när.
Amarace

Inläggav gringob23 » 2012-10-05 00:21

Okej :) Ja då blir det nytt! Blir att gå förbi laitis imorgon och köpa eller beställa om dom inte har en D kam plus 8 lyftare och nå monteringspasta, de borde dom väl ha?

Varför jag undrar över allt detta är för att i endel fall då många mekare, kan vara erfarna mekare också säger att du måste byta det vid byte av det då det egentligen inte är helt 100% nödvändigt, vet inte om nån känner igen sig men :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2012-10-05 00:56

Köp kammen från SVIS, du är väl med i 140-klubben? Tror den kostar under 500:-, gjorde den senast jag köpte en.
Björn Persson

Inläggav Volvo142GT » 2012-10-05 07:26

Väldigt bra och pedagogisk bild Björn, men lyftare snurrar väl i blockets cilindrar? Hur kan det bli så sned? Eller är det från mitten och utåt den blir sned? Har aldrig mätt upp gamla lyftare så noggrant; något som jag nästan måste göra nu. Hur djupt går härdningen; vet ni det? Är det flera mm så kan man kanske slipa om; om inte så kan man kanske härda på nytt?
Kan vara värdefullt när man t.ex. har ett par Wizemann lyftare; dem växer inte på träd direkt.
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav gringob23 » 2012-10-05 09:49

Björn Persson skrev:Köp kammen från SVIS, du är väl med i 140-klubben? Tror den kostar under 500:-, gjorde den senast jag köpte en.

Nu har jag redan beställt från laitis, synd för där kostar den 1100 kr men jag får lite rabatt så de blev inte så farligt endå :) d kam med 8 lyftare och en 0.8 mm toppackning för 1950kr :) Det kan jag leva med :)

Och ja väldigt bra bild :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2012-10-08 22:09

Volvo142GT skrev:men lyftare snurrar väl i blockets cilindrar? Hur kan det bli så sned?

Yes, det stämmer att dom roterar, till viss del. Det lär dock inte vara så att dom rör sig i en konstant cirkulerande rörelse. Tror att lyftarna "sätter" sig efter att dom är inkörda och därför uppstår slitageytorna som ibland kan vara mycket tydliga. Bilden är somsagt lite missvisande och grovt överdriven, givetvis blir dom inte så sneda, men om du tittar på en riktigt slutkörd lyftare, kan man se tendenser till "kanter" som går tvärsöver.

Volvo142GT skrev:Hur djupt går härdningen; vet ni det? Är det flera mm så kan man kanske slipa om; om inte så kan man kanske härda på nytt?

Härdningen på en lyftare är tunn, endast ythärdad, detta råkar jag veta då jag tappade en ny i golvet vid ett tillfälle, då lossnade en tunn bit av det material som ligger mot kamaxeln, man såg då tydligt att härdningen inte sträcker sig speciellt djupt alls, lövtunt bokstavligen.

Volvo142GT skrev:kan man kanske härda på nytt?

Njae, det är ingen lek. Jag läser lite kurser om metallurgi på den utbildningen jag går (väldigt ytligt än så länge) och det jag snappat upp om härdning är att det är en hel vetenskap i sig. Det största problemet är som så att lyftaren och kamaxeln behöver ha en väldigt snarlik härdning. Om den ena är hårdare än den andra kommer den mjuka att ätas upp i en rasande takt. Vanligt fel på gamla b18/b20 kammar där lyftarna var för hårda och kammen för mjuk = nedslitna kamnockar.
Björn Persson

Inläggav fretchi » 2012-10-09 15:24

Snarare är det väl så att kamnocken sitter lite förskjuten mot lyftaren, just för att få denna rotation. Sedan är kammens nock lätt snedslipad från början så väl som lyftaren, just för att få rotation på den. Rotationen ska göra slitaget jämnare på lyftaren och att den inte nyper eller på annat sätt kärvar. Så har jag förstått det i alla fall.

Jag skulle tro att om kammens och lyftarens profiler inte stämmer så bra pga. gammalt slitage, så roterar inte lyftaren varvid slitaget ökar.

Och så en skiss
Bild

Nya piratlyftare tror jag har mindre härddjup än de gamla godingarna som satt original. De nya är då för det mesta kassa i alla fall, tyvärr.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

hur mycket monteringspasta på kammen?

Inläggav gringob23 » 2012-10-09 17:41

När man monterar kam o lyftare, hur mycket monteringspasta ska man bre på, spelar de ingen roll eller? för mycke bara bra?:P Sen är det bara nockarna man ska kleta på eller är de lagerytorna också? :P Aldrig gjort förr så :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Gunnar S » 2012-10-09 19:15

Jag har sammanfogat trådarna om kamaxlar och monteringspasta. De hör ihop, på något vis.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Hasse63 » 2012-10-09 19:34

Rätt så Gunnar... Finns fler trådar som man kan tycka att man kan ha frågat vidare i... :)

Har mätt med en rätsticka och kan inte på några omständigheter se att kamnockarna skulle vara snedslipade, Lyftarna är då planslipade de lyftare jag kasserat har haft mest defurmation i mitten (en grop)

Att nockarna är lätt förskjutna tror jag mer på.

applicera fettet på kammen INTE några på lager. Kör in kammen på typ 1800v i 20 minuter efter det så efterdra toppen och kör men inte varva för mycket och motorbromsa så ofta du kan några mil, sen är det bara att gasa.

:wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2012-10-09 20:13

Hasse63 skrev:Rätt så Gunnar... Finns fler trådar som man kan tycka att man kan ha frågat vidare i... :)

Har mätt med en rätsticka och kan inte på några omständigheter se att kamnockarna skulle vara snedslipade, Lyftarna är då planslipade de lyftare jag kasserat har haft mest defurmation i mitten (en grop)

Att nockarna är lätt förskjutna tror jag mer på.

applicera fettet på kammen INTE några på lager. Kör in kammen på typ 1800v i 20 minuter efter det så efterdra toppen och kör men inte varva för mycket och motorbromsa så ofta du kan några mil, sen är det bara att gasa.

:wink:

Okej tack :D köpte min pasta på laitis, heter camshaft prelube, borde väll duga :) okej min varvräknare gick sönder för nån dag sen men ja ställer upp tomgången till typ 1800-2000 varv sen får den stå så i 20 min sen ut o prova lite :) Blir perfekt att den ska stå i 20 min för då kan man dra toppen som du säger :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Björn Persson » 2012-10-09 23:17

Gringob23, du lär stänga av bilen när du efterdrar toppen... Blir lite oljigt annars och jag vet inte hur du ska komma åt ena halvan av alla topplocksskruvar som sitter under vipparmsbryggan. Men kör på rikligt med pasta, den gör ingen skada i motorn! Sen är det inte super-heligt att köra i 20 minuter, åk ut och kör lite lugnt med den efter den fått stå en stund, inga segdragningar! =)

Till alla andra:

Ok, thats it :P Imorgon tänker jag påbörja en FAQ om kamaxlar och lyftare, vi har ju ett helt metall-labb på skolan så det kan nog bli rätt "nördig" läsning för den som orkar. Just nu är det lite i stadiet en blind leder en blind känner jag (därtill jag).

Björn
Björn Persson

Inläggav Daniel » 2012-10-10 07:50

Bra initiativ Björn! Ska bli spännande och se vad du åstadkommer. Om du samlar information från andra ställen, ange gärna källa!
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav gringob23 » 2012-10-10 12:05

Björn Persson skrev:Gringob23, du lär stänga av bilen när du efterdrar toppen... Blir lite oljigt annars och jag vet inte hur du ska komma åt ena halvan av alla topplocksskruvar som sitter under vipparmsbryggan. Men kör på rikligt med pasta, den gör ingen skada i motorn! Sen är det inte super-heligt att köra i 20 minuter, åk ut och kör lite lugnt med den efter den fått stå en stund, inga segdragningar! =)

Till alla andra:

Ok, thats it :P Imorgon tänker jag påbörja en FAQ om kamaxlar och lyftare, vi har ju ett helt metall-labb på skolan så det kan nog bli rätt "nördig" läsning för den som orkar. Just nu är det lite i stadiet en blind leder en blind känner jag (därtill jag).

Björn

¨
Ja självklart ska ja stänga av motorn haha :) köra utan vipparmsbrygga är ju enkelt bara låna 8 händiga kompisar med varsin hammare som får slå i rätt takt ;) M kam kallas de ;)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav senap » 2012-10-10 13:12

¨
Ja självklart ska ja stänga av motorn haha :) köra utan vipparmsbrygga är ju enkelt bara låna 8 händiga kompisar med varsin hammare som får slå i rätt takt ;) M kam kallas de ;)

Xylofon/vibrafon kallas det när en man gör det.
senap

Inläggav gringob23 » 2012-10-10 13:18

Ah så var det!
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav fretchi » 2012-10-18 21:50

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1155

Där diskuteras lite om kammar och lyftare.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Återgå till Original