Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • kopplingsvajer "glider"

kopplingsvajer "glider"

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

kopplingsvajer "glider"

Postby The duke » 2014-04-24 01:33

Tjena! Det har för ett tag sedan blivit väldigt svårt att få i växlar i bilen, får ta i som en tok samt att det smäller till som f*n när jag lägger i backen (ungefär som att man inte håller ner kopplingen ordentligt). Jag provade att spänna vajern för ungefär 2 veckor sedan och det gick fint att få i växlarna men har blivit sämre och nu är jag på ruta ett igen så min fråga är om vajern kan ha "glidit" och blivit slapp igen och om jag ska prova att byta vajern innan jag ger mig på att byta hela kopplingen? och sen undrar jag om det är svårt/bökigt att byta vajern själv eller om jag bara ska lämna in den till en verkstad? Tacksam för snabba svar =)

Mvh The duke.
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Re: kopplingsvajer "glider"

Postby 123 GT » 2014-04-24 12:40

Kopplingsarmen kan ha böjt sig, inte helt ovanligt.
AVG
123 GT

Postby Daniel » 2014-04-24 18:41

Sätter också några kr på kopplingsarmen.. det verkar ju som om den viker sig mer desto mer du spänner vajern.
Som sagt, ganska vanligt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby The duke » 2014-05-13 10:49

Tack så mycket för svaren! Det var kopplingsarmen, så vi hissade upp bilen och värmde på den med väldigt liten låga på en gasbrännare och knackade tillbaka den. Återkommer problemet så får det bli att förstärka armen (om det går).
Fick även en bonus när vi höll på, tänkte inte på att hela underdelen på bilen är insmetad med underredsmassa så precis lagom när jag skulle peka på något så droppade det ner på mitt finger, brände rätt bra =)
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Postby Daniel » 2014-05-13 13:04

Bra att du hittade felet. Stor sannolikhet att den böjer sig igen, förbered dig på att förstärka den.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Return to Original