Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kortis i generatorn?

Kortis i generatorn?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kortis i generatorn?

Postby hans lindquist » 2011-05-14 21:05

På min 142:a från 1974 läcker ström ut baklänges genom generatorn. Med tändningen avslagen lyser en 12V lampa om jag kopplar in den mellan batteriet och generatorn. Kan felet sitta på andra sidan generatorn, dvs generatorn är hel och läckan finns på en ledning, som går till laddningsregulatorn? Kan laddningsregulatorn ha en stor strömläcka?
hans lindquist

Re: Kortis i generatorn?

Postby Amarace » 2011-05-14 21:17

Hur menar du med att en lampa lyser om du kopplar in den mellan generator och batteri? Hur kopplar du den alltså?

Det är ju fullt normal om du kopplar den mellan endera 30 (Plus) på generatorn och minus på batteriet, eller mellan D+ och plus på batteriet.

Laddregulatorn kan inte påverka nån bakström, utan enda som kan påverka nåt sånt är nån diod som är trasig i generatorn.
Amarace

Postby hans lindquist » 2011-05-15 10:07

Lampan lyser, om jag lossar kabeln, som går mellan batteriet och generatorn och kopplar in lampan i serie med generatorn, när motorn är avslagen. Alltså, ström läcker ut baklänges från batteriet genom generatorn.
Kan eventuellt vara kortis mellan karossen och någon av de övriga kablarna, som går från generatorn. Ska mäta lite mer där.
hans lindquist

Postby Daniel » 2011-05-15 11:55

Om du kopplar lampan där och den lyser betyder ju det i praktiken att du har kortslutning i kretsen när du kopplar kabeln som vanligt och följaktligen skulle kabeln smälta direkt när du sätter tillbaka den och batteriet kortsluta helt och hållet. Gör det det?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby hans lindquist » 2011-05-15 13:15

När jag kopplar in den röda kabeln mellan generatorn och laddningsregulatorn (D+) läcker ström igenom och testlampan mellan batteriet och generatorn lyser. Blir inte klok på detta.
hans lindquist

Postby Hasse63 » 2011-05-15 14:23

Så batteriet dras ur?
Laddar generatorn?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby hans lindquist » 2011-05-15 14:40

Vet inte, då då jag ännu inte lyckats starta motorn efter en rejäl kabelbrand. Verkar som om strömmen går ut bakvägen genom generatorn så att batteriet töms. Generatorlindningen tycks dock ge visst motstånd, då en inkopplad testlampa inte lyser med full effekt. Men på något dygn är batteriet likväl tomt. Urladdningen sker bara när den externa laddningregulatorn är inkopplad. Konstigt nog kan jag inte mäta upp något överslag mellan regulatorns anslutningar och jord.
hans lindquist

Postby Nisse Hult » 2011-09-30 19:38

Kortis i en diod eller flera i generatorn är min gissning.

(Ojdå, var det mitt första inlägg på forumet... Det kommer att följas av flera. :) )
Nisse Hult

Return to Original