Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kvalitet på utbytesok

Kvalitet på utbytesok

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kvalitet på utbytesok

Postby RH » 2008-05-09 19:55

Vad har ni för erfarenhet av utbytesok?

Jag köpte ett sånt på Mekonomen och skulle montera på det idag. Efter att jag bytt så upptäckte jag att en nippel inte gick att få 100% tät. Jag skruvade ur nipplarna och såg att det var metallspån i samtliga hål och att nipplarna var uppenbart skadade.

Så nu är frågan om jag lyckades få ett måndagsexemplar som någon praktikant renoverat eller om kvaliten helt enkelt är så jäkla dålig.

Jag ångrar att jag redan lämnat in mitt gamla ok i utbyte, förmodligen har dom väl redan skickat iväg det.
RH

Re: Kvalitet på utbytesok

Postby Gunnar S » 2008-05-09 20:42

RH wrote:Vad har ni för erfarenhet av utbytesok?

Jag köpte ett sånt på Mekonomen och skulle montera på det idag. Efter att jag bytt så upptäckte jag att en nippel inte gick att få 100% tät. Jag skruvade ur nipplarna och såg att det var metallspån i samtliga hål och att nipplarna var uppenbart skadade.

Så nu är frågan om jag lyckades få ett måndagsexemplar som någon praktikant renoverat eller om kvaliten helt enkelt är så jäkla dålig.

Jag ångrar att jag redan lämnat in mitt gamla ok i utbyte, förmodligen har dom väl redan skickat iväg det.
Jo visst, men det hindrar väl inte dig från att reklamera?

Jag skulle aldrig godta att så pass viktiga detaljer som bromsok är felande när de är nyinköpta. Bara att knalla tillbaka och slänga oken på disken och klaga!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby RH » 2008-05-09 21:24

Nej då, reklamera ska jag minsann göra. Det jag främst funderar över är om det ens är någon ide att låta dom ta hem ett till ok eller om det enda vettiga är att fixa fram ett gammalt och renovera det själv.

Jag menar, om det varit ett av luftningshålen som varit dåligt utfört så hade jag konstaterat att jag haft otur som fått ett defekt ok, men när det är alla tre så börjar man ju fundera över hur dom renoverar oken egentligen
RH

Postby 144 DL » 2008-05-11 10:58

Har inte Mekonomen utbytesok från Budweg? Budweg räknas väl till de bästa i den branchen (bättre än t.ex UBD).
144 DL

Postby skanke » 2008-05-13 14:41

Vilket fabrikat på ok som man får från Mekonomen beror nog på bilmodell och inköpstilfälle......

Nej då, reklamera ska jag minsann göra. Det jag främst funderar över är om det ens är någon ide att låta dom ta hem ett till ok eller om det enda vettiga är att fixa fram ett gammalt och renovera det själv.

Jag skulle nog låta Mekonomen ta hem ett nytt ok. Kolla redan i butiken om oket är okej innan du tar det med hem.

Det blir nog inte bättre att renovera själv, även om det säkert blir billigare. Men dom flesta har ju inte resurser eller möjlighet att hona om loppen i oken, så att renovera själv inskränker sig oftast till att byta packningar och kanske också kolvar. Men beroende på ok så kan kolvarna kosta en slant.

Är du säker på att du inte fått ett ok som någon klantig person har sabbat och sedan lämnat i retur? Det hände mig, och numera är jag skeptisk mot smutsiga igentejpade reservdelskartonger. Försöker alltid kolla grejjerna direkt i butiken, men ibland visar sig inte felaktigheter förrän man skall montera delen på bilen.
skanke

Postby RH » 2008-05-13 18:34

UBD står det på kartongen.

Jag fick ett nytt idag, det ser bättre ut än det förra i alla fall, men helt bra tyckte jag inte det såg ut. Jag ska ge det en chans i alla fall, men det var nog sista gången jag köpte utbytesok.
RH

Renovera ok

Postby Robban » 2008-05-13 21:41

Jag renoverar alla mina ok själv.

Man behöver inte hona några lopp, räcker med att blästra av dom med tex glas. kolvarna löper ju mot tätningsringen i cylindern.

Det är däremot viktigt att göra ordentligt rent där den nya tätningsringen ska ligga för är det smuts kvar så klämmer kolven sönder gummitätningen när man trycker i kolven.

Nya originalkolvar är svindyra men några modeller finns på SVIS till billig peng.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Christian L » 2008-05-14 22:32

ja problemet är ju när kolvarna är slut, och de är ju gärna det... det är ju en sak med enkolvsok, men med fyra kolvar blir det dyrt som sagt. Fanns inte nya kolvar till mina girling när jag kollade svis förut.
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Kolvar

Postby Robban » 2008-05-15 07:00

Om du ska renovera en 67a så kan det finnas, har för mig att det är 36mm kolvar fram? Det köpte jag för inte så länge sedan för 25kr st.

Annars får man skrota ett gäng ok och samla ihop kolvar som duger, det brukar funka.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Rogge » 2008-05-15 19:55

jag köpte mina tätningssatser på VP, o de frågade om jag ville köpa kolvar till.. jag har oxå girling ok
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Christian L » 2008-05-15 20:40

ok, nu har jag iofs ett utbytes och ett hemmarenoverat så det funkar för tillfället, men kan vara läge att köpa ett gäng kolvar till nästa gång =)
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby RH » 2008-05-15 21:40

Grr, nu börjar jag bli trött på den här bromsföljetongen.

Jag har satt dit det nya oket och luftat enligt konstens alla regler, men nu drar bilen snett när jag bromsar. Inte är det konsekvent heller, utan ibland är det åt vänster och ibland åt höger.

Innan jag gav mig på att byta oket så tog bromsarna jämnt och fint. Men om det vore fel på oket så skulle det väl dra åt samma håll hela tiden? Det enda jag bytt förutom oket är en bromsslang och ett rör (jag lyckade klanta mig och fördärva gängan), vad är oddsen för att det är slangen som strular fast den är ny? (Inköpt på Biltema, så helt otroligt kanske det inte är.) Jag har ingen lust att börja byta delar på måfå.

Alla slangarna är för övrigt bytta det senaste halvåret liksom packningarna i oken.

(Till råga på allt så brann min andra bil i förra veckan, så jag skulle gärna vilja ha gammelbilen i trafiksäkert skick snarast nu.)
RH

Postby Johan » 2008-05-15 22:16

Enda gången jag har varit med om att bromsar drar snett, och det inte har hjälpt att byta oken, då var det slangarna som var kassa... Men dom var då minst 15 år gamla.

När den drar snett åt olika håll hela tiden, tycker jag verkar konstigt... Som du sa, så ifall oket hade varit trasigt / fel på så hade den dragit åt samma håll hela tiden..
Kör en 142 DL från 1974..
Johan

Postby bodda » 2008-05-15 22:22

mystiskt som sagt :shock: jag misstänker ändå luft du måste lufta enligt volvos ordning annars vandrar bara luften i systemet o du kan lufta ihjäl dig :lol:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby redheat » 2008-05-18 10:38

Finns det inga andra bromsok som man kan ersätta dom på 140 Volvo för att slippa framoken med 2 bromslangar och 3 luftnipplar??

Biltema har ju många nya ok för 499:-
redheat

Postby PeterG » 2008-05-27 07:37

Det är inte så att du har glapp i framvagnen eller hjullager fram?
Le och var glad ty det kunde vara värre, och jag log och var glad, och visst fan blev det värre
PeterG

Re:

Postby RH » 2008-05-31 21:10

PeterG wrote:Det är inte så att du har glapp i framvagnen eller hjullager fram?

Inte helt omöjligt, fast det är ju knepigt att problemen började när jag bytte ok i så fall. (Dessutom borde väl bilprovningen märkt det när jag besiktade förra månaden.)

Hur som helst så tänkte jag ta tag i problemet idag. (Jag har inte haft tid att bry mig i det på ett par veckor.) Jag har märkt att om man håller nere pedalen länge så sjunker den 1-2 cm, så jag tänkte att det är nog luft trots allt. Så jag luftade på nytt idag, jag körde igenom över en liter bromsvätska utan att se minsta lilla luftbubbla. Däremot kom det lite grann av något som såg ut som pyttesmå fettklumpar när jag luftade utbytesoket.

Jag följer den här luftningsföljden från min reparationshandbok och den har alltid funkat förr:

VB

VF, övre inre

HF, övre inre

HB

HF, yttre

HF, nedre inre

VF, yttre

VF, nedre inre
RH

Return to Original